תרופות ביולוגיות עשויות להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (RMD Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת RMD Open עולה קשר בין מדדי דלקת ופעילות דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) ובין סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים בחולים שאינם תחת טיפול ביולוגי, אך בקרב אלו תחת טיפול ב-Biologic DMARDS, רמז להשפעה מגנה אפשרית של טיפול ביולוגי מפני מחלות לב וכלי דם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, גם במקרים בהם לא הושגה הפוגה במחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על סיכון קרדיווסקולארי מופחת בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שהגיבו לטיפול במעכבי TNF, אך לא באלו שלא הגיבו לטיפול, ממצאים שהדגישו את חשיבות איזון תהליכי דלקת להגנה קרדיווסקולארית.

החוקרים בחנו אם טיפול ביולוגי עשוי לשנות את היקף ההשפעה של פעילות המחלה ודלקת סיסטמית על הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-4,370 חולים (גיל ממוצע של 55 שנים) עם דלקת מפרקים שגרונית וללא מחלה קרדיווסקולארית. חומרת פעילות דלקת מפרקים שגרונית נקבעה על-פי מדד DAS28-CRP.

תוצאי הסיום כללו את מרווח הזמן עד לסיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי – משלב של תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי ואירוע מוחי – ומרווח זמן עד אירוע איסכמי קרדיווסקולארי ראשון – משלב של סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי וגם רה-וסקולריזציה, אנגינה, התקף איסכמי חולף ומחלת עורקים היקפית.

מהנתונים עולה כי האינטראקציה בין טיפול ביולוגי ובין מדד DAS28-CRP (p=0.017) או CRP (p=0.011) הייתה מובהקת סטטיסטית בהערכת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים. כל עליה של יחידה אחת במדד DAS28-CRP לוותה בעליה של 21% בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים שלא קיבלו טיפול ביולוגי (יחס סיכון של 1.21, p=0.002), אך לא בקרב אלו שקיבלו טיפול זה.

כל עליה של יחידה לוגריתמית אחת בריכוז CRP לוותה בעליה של 16% בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים שלא קיבלו טיפול ביולוגי (יחס סיכון של 1.16, p=0.009), אך לא בקרב אלו שטופלו בתכשיר ביולוגי.

לא תועדה אינטראקציה בין טיפול ביולוגי ובין מדד DAS28-CRP או ריכוז CRP בהערכת הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי איסכמי.

ממצאי המחקר מרמזים ליתרון אפשרי נוסף של טיפול ביולוגי כנגד דלקת מפרקים שגרונית והחוקרים מציעים השפעה אפשרית של הטיפול על תהליכים דלקתיים בדופן העורק או על המבנה, יציבות, או ביולוגיה של הנגע הטרשתי, באופן שאינו תלוי בדלקת סיסטמית.

RMD Open, Jul 23, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה