מה בין סוגי אנדומטריוזיס שונים ובין הסיכון לסרטן שחלות? (JAMA)

בנשים עם אנדומטריוזיס סיכון מוגבר לסרטן שחלות, כאשר היקף העלייה בסיכון למחלה הממארת משתנה עם סוגי אנדומטריוזיס והסיכון הגבוה ביותר תואר באלו עם אנדומטריוזיס עם נגעים עמוקים בלבד (Deep Infiltrating Endometriosis) או באלו עם עדות נלווית לאנדומטריומה בשחלה (Ovarian Endometrioma), כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנשים עם אנדומטריוזיס סיכון גבוה כמעט כפליים להתפתחות סרטן שחלות, בהשוואה לאלו ללא אנדומטריוזיס. כעת הם ביקשו להבין את הקשר בין תתי-סוגים שונים של אנדומטריוזיס ובין הסיכון לסרטן השחלות.

מדגם המחקר כלל 78,476 נשים עם אנדומטריוזיס (גיל ממוצע באבחנה של 36 שנים) ו-372,430 נשים תואמות ללא אנדומטריוזיס ממאגר Utah Population Database בין 1992 ו-2019. משך המעקב הממוצע עמד על 12 שנים, כאשר מרבית הנשים ילדו בעבר (75%), 6% עברו כריתת שחלות דו”צ במהלך המעקב.

החוקרים מדווחים כי 597 נשים אובחנו עם סרטן שחלות; כאשר המקרים סווגו לסוג 1 (Endometrioid, Clear Cell, Mucinous ו-Low-Grade Serous) וסוג II (High Grade Serous).

בנשים עם אנדומטריוזיס תועד סיכון גבוה פי 4.2 לכלל הסוגים ההיסטולוגיים של סרטן שחלות, בהשוואה לנשים ללא אנדומטריוזיס (יחס סיכון מתוקן נע בין 2.70 ל-High Grade Serous ועד 11.15 ל-Clear Cell Carcinoma).

הקשרים הבולטים ביותר תועדו בנשים עם אנדומטריוזיס עם נגעים עמוקים בלבד או באלו עם אנדומטריומה של השחלה, בהן תועד סיכון מוגבר כמעט פי עשר לסרטן שחלות (יחס סיכון מתוקן של 9.66) וסיכון מוגבר פי 19 למחלה מסוג I (יחס סיכון מתוקן של 18.96).

לאורך תקופה של 12 שנים, לכל 10,000 נשים עם אנדומטריוזיס תועדו 9.90 מקרים נוספים של סרטן שחלות, בהשוואה לנשים ללא אנדומטריוזיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הקשר בין תתי-סוגים שונים של אנדומטריוזיס ובין הסיכון לסרטן שחלות.

JAMA, July 17, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה