רבדומיוליזיס שנגרם מרוזובסטטין: קריאה להערכה וניהול מניעתי של סטטינים (EJHP)

תרופות כדורים
דיווח מקרה שפורסם ב-European Journal of Hospital Pharmacy על רבדומיוליזיס חמור עקב טיפול ברוזובסטטין העלה הצעות ייעול עתידיות. יהונתן ניסן משתף את המאמר בהמלצתו של פרופ’ אייל שוורצברג.

על פי דיווח מקרה שפורסם ב-European Journal of Hospital Pharmacy, סטטינים להורדת כולסטרול נרשמים בתדירות גבוהה למניעה ראשונית ומשנית של אירועים איסכמיים. בעוד שרוב המטופלים סובלים את הסטטינים ללא בעיות, מיופתיה הקשורה לסטטינים מתועדת היטב, כמו גם מספר גורמי סיכון. המאמר מציג דיווח מקרה של גבר בן 80-90 עם מחלת לב כלילית שפיתח במהירות רבדומיוליזיס חמור במהלך טיפול ברוזובסטטין בזמן שהותו בטיפול נמרץ.

למטופל היו מספר גורמי סיכון מקבילים למיופתיה מושרית סטטינים, כולל מינון גבוה, גיל מבוגר, פגיעה כלייתית וכבדית ווריאנט פרמקוגנטי. גורמי סיכון בודדים ידועים בעלי ערך ניבוי נמוך למיופתיה מושרית סטטינים, ולכן עשויים להיות מוערכים בחסר בפרקטיקה הקלינית. עם זאת, תגובות שליליות לתרופות מערבות לעתים קרובות פעולה משותפת של מגוון גורמים סביבתיים וגנטיים, ויש להתייחס למיופתיה מושרית סטטינים כאירוע רב-גורמי.

המחברים מקדמים הערכת סיכונים רב-גורמית פרואקטיבית להנחיה והתאמה אישית של טיפול בסטטינים במטופלים בסיכון גבוה. הם ממליצים על שימוש שגרתי בטבלאות מפורטות בספרות המשוות את הפרופילים וההשפעה של גורמי סיכון שונים לסטטינים שונים.

בנוסף, המחברים מציעים פיתוח ויישום של אלגוריתמים ממוחשבים לתמיכה בהחלטות קליניות שיכולים לזהות מספר גורמי סיכון למיוטוקסיות במטופלים מאושפזים המטופלים בסטטינים. אמצעי בטיחות תרופתיים פרואקטיביים כאלה עשויים לזהות מטופלים בסיכון גבוה למיופתיה מושרית סטטינים ולכן למנוע מקרים דומים של מיוטוקסיות בעתיד.

למאמר ב- EJHP

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה