שימוש בטאבלטים בגיל צעיר והתפרצויות זעם (JAMA PEDIATRICS)

מחקר שפורסם ב-JAMA PEDIATRICS בחודש האחרון עסק בשאלת הקשר בין שימוש גובר בטאבלטים לביטויי כעס ו/או תסכול בקרב ילדים בגילאי קדם בית הספר. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר, ומוסיף מהערותיו.

האם יש קשר בין שימוש מוגבר בטאבלטים בגיל הילדות המוקדם לקשיים בויסות הרגשי? שאלה זו מעסיקה מאוד הורים ורופאי ילדים ככל שזמן המסך הממוצע והשימוש בניידים וטאבלטים עולה. מחקרים מראים שלרוב הילדים בני הארבע בארצות הברית יש נייד או טאבלט, ושזמן השימוש הממוצע, עלה מ- 5 דקות ב-2020 ל-55 דקות ב-2022. הגירוי הסנסורי בזמן אמת וניידותם של המכשירים, הפכו את הטאבלטים לכלי המאפשר הסחת דעת של ילדים במגוון מצבים ומקומות.

גילאי קדם בית הספר הם התקופה בה מתפתחת מיומנות הויסות רגשי. התקשורת עם הורים, מטפלים ועם בני גילם, מאפשרת לילדים בגילאים אלו לתרגל את יכולות הויסות הרגשי הכוללות שליטה בכעס והבעת התסכול. שימוש במסכים וטאבלטים עשוי לבוא על חשבון אינטראקציות אלו ולכן עשוי לפגוע בהתפתחות מיומנויות אלו. ילדים עם קשיי ויסות רגשי חווים יותר קשיים רפואיים, אקדמיים, חברתיים ופסיכוסוציאליים.

מחקר שפורסם ב-JAMA PEDIATRICS בחודש האחרון עסק בשאלת הקשר בין שימוש גובר בטאבלטים לביטויי כעס ו/או תסכול בקרב ילדים בגילאי קדם בית הספר.

המחקר הפרוספקטיבי מבוסס-קהילה נערך בין השנים 2020-2022 , בתקופת COVID-19, בנובה סקוטיה, קנדה, וכלל 315 ילדים בגילאי קדם בית ספר (46% בנות).  המחקר העריך את זמן החשיפה לטאבלט בקרב משתתפי המחקר, בגילאים 3.5, 4.5 ו-5.5 שנים, וכן את מדד הכעס והתסכול (בעזרת שאלון התנהגותי לילדים, ה- Children’s Behavior Questionnair). תוצאות המחקר הראו שעליה בת סטית תקן אחת בזמן השימוש בטאבלטים (השקולה לשעה ורבע של שימוש ביום) העלתה ב-22% את ביטוי הכעס/תסכול בקרב ילדים בגילאי 4.5 שנים. עליה בת סטית תקן אחרת במדד הכעס/תסכול בקרב ילדים בגילאי 4.5 שנים (לפי סולם ה- Children’s Behavior Questionnai) היתה באסוציאציה לעליה בת 0.28 שעות שימוש בטאבלט (עליה של 22%) בקרב ילדים בגילאי 5.5 שנים.

המחקר הראה ששימוש בטאבלטים בגיל 3.5 שנים היה באסוציאציה ביטויי כעס ותסכול מוגברים בגיל 4.5 שנים. ילדים בגיל 4.5 שנים עם נטיה לכעס/תסכול השתמשו יותר בטאבלטים בגיל 5.5 שנים. משמעות ממצאים אלו הינם ששימוש מוקדם בטאבלטים עשוי לתרום למעגל המחזק קשיים בויסות הרגשי ושימוש מוגבר בזמן המסך.

הערת העורך

מסכים בכלל, וניידים וטאבלטים בפרט, הופכים נוכחים יותר בחיינו. בעת מגיפת COVID-19 חלה עליה ניכרת בשימוש בהם. תקופת קדם בית הספר הינה התקופה בה ילדים לומדים את מיומנות דחיית הסיפוקים, שליטה בכעס ומיתון תחושת התסכול, כמצופה התפתחותית מבני גילם. תוצאות מחקר זה מראות שמיומנויות בסיסיות אלו עלולות להפגע כתוצאה משימוש מוגבר בטאבלטים בגילאי קדם בית ספר.

למאמר ב-JAMA PEDIATRICS

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה