ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים ממאגר TriNetX Analytics Platform, מערכת רשומות רפואיות אלקטרוניות של למעלה מ-119 מיליון מטופלים, במטרה לזהות חולים עם תסמונת מרפאן.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן, כולל קרע או היפרדות רשתית, דיסלוקציה של עדשה וקוצר ראיה, ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. עוד הושלם ניתוח מותאם להערכת היארעות תחלואה קרדיווסקולארית, כולל דיסקציה של אבי עורקים, מחלת מסתם והפרעות קצב לב, לאחר אבחנה של תסמונת מרפאן.

החוקרים זיהו 19,105 חולים עם אבחנה של תסמונת מרפאן ללא ביטויים עיניים וכן 3,887 חולים עם תסמונת מרפאן עם תחלואה עינית. בקרב חולים עם ביטויים עיניים תועדו 833 מקרים של עדשה אקטופית, 417 מקרים של קרע או היפרדות רשתית, 683 חולים עם אפאקיה, 534 חולים עם פסוידופאקיה ו-2,465 חולים עם קוצר ראיה.

בחולים עם ביטויים עיניים מכל סוג של תסמונת מרפאן תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לאבחנה של תחלואה קרדיווסקולארית, כולל מפרצת ודיסקציה של אבי עורקים (יחס סיכויים של 2.035, p<0.0001), צניחת מסתם מיטראלי (יחס סיכויים של 2.725, p<0.0001), הפרעות במסתם טריקוספידלי (יחס סיכויים שך 2.142, p<0.0001), הפרעות קצב לב (יחס סיכויים של 1.836, p<0.0001) וכלל התוצאים הקרדיווסקולאריים יחדיו (יחס סיכויים של 2.194, p<0.0001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ביטויים עיניים בחולים עם תסמונת מרפאן עשויים להצביע על סיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולארית באוכלוסייה זו.

Am J Ophthalmol, Aug 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה