מחקר חדש מקשר ממתיק מלאכותי לסיכון לבבי (ATVB)

מחקר שפורסם ב-Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology מעלה שאלות לגבי צריכת אריתריטול, ממתיק הנמצא בשימוש נרחב במוצרים ללא סוכר ומוצרי קטו

מחקר חדש שפורסם ב-Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology מעלה שאלות לגבי צריכת אריתריטול, ממתיק הנמצא בשימוש נרחב במוצרים ללא סוכר ומוצרי קטו. המחקר, בהובלת ד”ר סטנלי הייזן, בדק 10 משתתפים בריאים שצרכו 30 גרם אריתריטול.

שלושים דקות לאחר צריכת האריתריטול, הדם של המשתתפים הראה עלייה בצבירת טסיות ובסמנים של תגובתיות ואקטיבציה של טסיות. “בכל אדם, אתה רואה אפקט פרו-טרומבוטי בכל בדיקה שעשינו,” אמר ד”ר הייזן. לעומת זאת, משתתפים שצרכו 30 גרם גלוקוז לא הראו אפקט דומה.

האריתריטול עצמו אינו מפעיל את הטסיות, אלא מוריד את הסף לגירוי תגובה. זה עלול להגביר את הנטייה לקרישה, ולהעלות את הסיכון להתקף לב ושבץ לאורך זמן. ד”ר הייזן משער כי “נראה שיש קולטן על הטסיות שמזהה וחש את כוהלי הסוכר האלה.”

המחקר מחזק ממצאים קודמים שקשרו אריתריטול לסיכון לאירועים קרדיווסקולריים וקרישתיים. ד”ר מרתה פילד מאוניברסיטת קורנל ציינה: “מחקר זה בוצע באנשים בריאים – האם זה עלול להיות מסוכן במיוחד לאנשים בסיכון מוגבר לקרישה?”

ד”ר ג’ואן מנסון מבית החולים הוסיפה כי התוצאות “עשויות לעזור להסביר את התוצאות המפתיעות בכמה מחקרים תצפיתיים שממתיקים מלאכותיים קשורים לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.”

החוקרים קוראים למחקרים נוספים, במיוחד בקבוצות בסיכון גבוה יותר כמו אנשים עם טרום-סוכרת וסוכרת, ולבחינת צריכה נמוכה יותר של אריתריטול לאורך זמן. בינתיים, ד”ר הייזן ממליץ על צריכת סוכר אמיתי במתינות.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה