האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פורסמו דיווחים אודות ירידה בכמיהה לעשן בחולים שטופלו ב- Semaglutide, אגוניסט לקולטן ל-GLP-1, כנגד סוכרת מסוג 2 והשמנת-יתר. בעקבות דיווחים אלו, עלה עניין רב אודות התועלת האפשרית של הטיפול התרופתי כנגד הפרעות שימוש בטבק.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין טיפול ב- Semaglutide ובין פניה לטיפול רפואי לקבלת טיפול להפרעת טבק בחולים עם שילוב של סוכרת מסוג 2 והפרעות שימוש בטבק. מדגם המחקר כלל 5,967 חולים שהחלו טיפול חדש ב- Semaglutide, מבין 222,942 חולים חדשים עם תלות בטבק וסוכרת מסוג 2.

החוקרים בחנו את ההשפעה של הטיפול התרופתי על מספר מדדי טיפול רפואי כנגד תלות בטבק, דוגמת מרשם לטיפול תרופתי להפסקת עישון ומפגשים רפואיים עם אבחנה של תלות בטבק.

מהנתונים עולה קשר משמעותי בין טיפול ב- Semaglutide ובין סיכון מופחת למפגש רפואי עם אבחנה של תלות בטבק, בהשוואה לכל שבע התרופות האחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כולל אינסולין, מעכבי SGLT-2, סולפונילאוריאה, תיאזולידנדיונים, מטפורמין, מעכבי DPP-4 ואגוניסטים אחרים לקולטן ל-GLP-1.

הממצאים מעידים כי ההשפעה הבולטת ביותר של Semaglutide הייתה לעומת אינסולין (יחס סיכון של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.63-0.74), בעוד שההשפעה החלשה ביותר, אך עדיין מובהקת סטטיסטית, הייתה בהשוואה לאגוניסטים אחרים כנגד קולטן GLP-1 (יחס סיכון של 0.88, רווח ר-סמך 95% של 0.81-0.96).

עוד זוהה קשר בין Semaglutide ובין סיכון מופחת משמעותית למרשמים לקבלת טיפול תרופתי להפסקת עישון, כאשר הקשר הבולט ביותר היה לעומת אינסולין (יחס סיכון של 0.32, רווח בר-סמך 95% של 0.28-0.38) והחלש ביותר לעומת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (יחס סיכון של 0.62, רווח בר-סמך 95% של 0.52-0.74).  יתרה מזאת, תועדו פחות ייעוצים רפואיים להפסקת עישון באלו שטופלו ב- Semaglutide לעומת תכשירים אחרים כנגד סוכרת, עם יחסי סיכון שנעו בין 0.69 עד 0.85.

מרבית ההבדלים בין הקבוצות תועדו בתוך 30 ימים מהתחלת הטיפול התרופתי. השפעות דומות תועדו בתתי-קבוצות עם וללא אבחנה של השמנת-יתר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות המחקר מרמזות להשפעה אפשרית של Semaglutide המסייעת במאמצים להפסקת עישון וקוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר ממצאים אלו.

Ann Intern Med, July 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה