עדויות חדשות תומכות בקשר גנטי דו-כיווני בין מדד מסת גוף ותסמונת שחלות פוליציסטיות (J Clin Endocrinol Metab)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה קשר בין מדד מסת גוף מוגבר ובין סיכון מוגבר לתסמונת שחלות פוליציסטיות; מנגד, חומרת תסמונת שחלות פוליציסטיות עשויה לתרום למדד מסת גוף גבוה יותר.

בנשים עם השמנת-יתר ותסמונת שחלות פוליציסטיות שכיחות גבוהה של קשיי פוריות, רמז לכך שלמדד מסת הגוף השפעה על הפוריות בנשים אלו. להערכת הקשר הסיבתי בין מדד מסת גוף ובין תסמונת שחלות פוליציסטיות, החוקרים השלימו רנדומיזציה מנדליאנית עם נתוני GWAS (או Genome-Wide Association Studies) משתי אוכלוסיות אירופאיות גדולות: מאגר UK Biobank לנתוני מדד מסת הגוף ומאגר FinnGen לנתוני תסמונת שחלות פוליציסטיות. 

החוקרים השלימו שלושה ניתוחים סטטיסטיים שונים, כאשר ניתוח הנתונים כלל 427 שינויים גנטיים הקשורים עם מדד מסת הגוף ו-169 שינויים גנטיים הקשורים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות.

מניתוח הנתונים עולה קשר חיובי בין מדד מסת גוף מוגבר ובין סיכון גבוה יותר לתסמונת שחלות פוליציסטיות בניתוחים סטטיסטיים שונים עם יחסי סיכויים שנעו בין 2.027 ועד 3.610 (p<0.001 בכל המקרים).

הממצאים הצביעו על קשר סיבתי בין נטייה גנטית לתסמונת שחלות פוליציסטיות ובין מדד מסת גוף מוגבר עם יחסי סיכויים שנעו בין 1.020 ועד 1.017 (p<0.001 בכל המקרים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הכרת והגנה על אוכלוסיות בסיכון לתסמונת שחלות פוליציסטיות בשל עודף-משקל והשמנת-יתר. מנגד, מהמחקר עולה כי חומרת תסמונת שחלות פוליציסטיות עשויה להוות את אחד הגורמים התורמים לעליה במדד מסת גוף.

J Clin Endocrinol Metab, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה