חומרת גלי חום מנבאת מחלת כבד על-רקע הפרעה מטבולית (מתוך כנס ENDO)

בנשים בגיל העמידה המדווחת על גלי חום מטרידים סיכון מוגבר לאבחנה של MASLD (או Metabolic dysfunction-Associated Steatotic Liver Disease) ללא תלות בטיפול הורמונאלי, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society.

מחקר החתך כלל 106 נשים סביב תקופת מנופאוזה ולאחריה ממרפאת חוץ באתונה. החוקרים השלימו הערכה של מחלת כבד סטיאטוטית באמצעות מדד כבד שומני; מדד של 60 נקודות ומעלה הינו סף מקובל להגדרת MASLD.

אבחנה של MASLD הוגדרה בנוכחות אחד או יותר מגורמי הסיכון הבאים בנשים עם סטיאטוזיס כבדי: מדד מסת גוף של 25 ק”ג/מ2 ומעלה או היקף מותניים של 85 ס”מ ומעלה; ריכוז סוכר בצום של 100 מ”ג/ד”ל ומעלה או סוכרת מסוג 2; לחץ דם של 130/85 מ”מ כספית ומעלה או טיפול לאיזון יתר לחץ דם; ריכוז טריגליצרידים של 150 מ”ג/ד”ל ומעלה או טיפול תרופתי; ריכוז HDL של עד 40 מ”ג/ד”ל או טיפול להפחתת רמות שומנים בדם. חומרת תסמינים וזומוטוריים נקבעה על-פי מדד Greene Climacteric Scale.

במדגם זה, 42 נשים סווגו עם תסמינים וזומוטוריים בדרגה בינונית-עד-חמורה ו-64 נשים עם תסמינים וזומוטוריים בדרגה קלה, או ללא תסמינים וזומוטוריים; 17.1% מהנשים אובחנו עם MASLD ו-ב-82.9% תועד תפקוד כבדי תקין. בנשים עם MASLD תועדה שכיחות גבוהה יותר של עודף-משקל או השמנת-יתר.

בהשוואה לאלו ללא גלי חום או עם הפרעה קלה בלבד, תסמינים וזומוטוריים בדרגה בינונית-עד-חמורה לוו בסיכון גבוה פי שלוש ל-MASLD (יחס סיכויים של 3.022, P=0.041). כאשר החוקרים הגבילו את ניתוח הנתונים לנשים בשלב מוקדם לאחר מנופאוזה (בתוך חמש שנים ממחזור אחרון), אלו שדיווחו על גלי חום בדרגה בינונית-עד-חמורה היו בסיכון גבוה פי תשע ל-MASLD, בהשוואה לאלו ללא תסמינים או עם תסמינים מעטים (יחס סיכויים של 9.33, p=0.045). התוצאות נותרו ללא שינוי לאחר תקנון לגיל, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול, עישון, היסטוריה של מחזורים לא-סדירים וטיפול הורמונאלי.

בנשים עם MASLD תועד סיכוי גבוה יותר לתסמינים וזומוטוריים בדרגה בינונית-עד-חמורה, בהשוואה לנשים ללא מחלת הכבד (57.9% לעומת 35.6%; יחס סיכויים של 1.738, p=0.041).

הקשר בין חומרת תסמינים וזומוטוריים ובין MASLD נותר ללא תלות בשימוש בטיפול הורמונאלי חליפי. חשוב לבחון את הסיכון למחלות לב וכלי דם בעת הערכת נשים עם תסמינים וזומוטוריים מטרידים.

מתוך כנס ENDO

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה