בדיקת הדם ש’משנה את כללי המשחק’ לאבחון וטיפול מהירים יותר בשבץ (Stroke: VIN)

שבץ מוחי
בדיקת דם חדשנית יכולה להאיץ את האבחון והטיפול בשבץ חסימתי של כלי דם גדולים ובכך להציל חיים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב- Stroke: Vascular and Interventional Neurology

בדיקת דם חדשנית, בשילוב עם ציוני אבחון קליניים, יכולה להאיץ את האבחון והטיפול בשבץ חסימתי של כלי דם גדולים (LVO) ובכך להציל חיים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב- Stroke: Vascular and Interventional Neurology.

באמצעות רמות סף של שני ביו-מרקרים בדם, חלבון חומצי גליאלי פיברילי (GFAP) ו-D-dimer וציון FAST-ED (מעל 2), החוקרים הצליחו לזהות שבץ חסימתי של כלי דם גדולים ברגישות של 81% ובספציפיות של 93% פחות מ-6 שעות מהופעת התסמינים.

GFAP נקשר בעבר לדימומים מוחיים ופגיעות מוח טראומטיות. לפי החוקרים, הבדיקה גם שללה את כל החולים עם דימומים מוחיים ויכולה לשמש לזיהוי דימום תוך-מוחי. שבץ של כלי דם גדולים חריף הוא אחד מסוגי השבץ הניתנים ביותר לטיפול בשל הזמינות של תראמבקטומיה אנדובסקולרית (EVT) אך ציוד וצוותים ייעודיים לכך נמצאים רק במרכזי שבץ מורשים. לפיכך, זיהוי מוקדם של שבץ של כלי דם גדולים הוא חיוני.

מתוך 323 מטופלים, 29 (9%) אובחנו עם שבץ איסכמי של כלי דם גדולים ו-48 (15%) עם שבץ איסכמי לא של כלי דם גדולים. הבדיקות הראו ש D-dimer-היה גבוה משמעותית בחולי שבץ של כלי דם גדולים בהשוואה לאלו שלא ו GFAP-היה גבוה משמעותית בחולי דימום מוחי בהשוואה לשאר החשודים לשבץ.

שילוב הביומרקרים עם ציון FAST-ED או RACE הראה את הביצועים הטובים ביותר לזיהוי שבץ של כלי דם גדולים עם סגוליות של 94% ורגישות של 71%. בזיהוי תוך 6 שעות מהופעת התסמינים, השילוב של ביומרקרים ו-FAST-ED הביא לסגוליות של 93% ורגישות של 81%.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה