שכיחות גבוהה של תחלואה פסיכיאטרית בילדים עם דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות (J Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר ארצי חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של תחלואה פסיכיאטרית בקרב ילדים עם אבחנה של דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות (Juvenile Idiopathic Arthritis).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות הינה מחלה ריאומטית כרונית הגורמת דלקת מפרקים וכאב. מחקרים קודמים הצביעו על השפעה אפשרית על הבריאות הנפשית וסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות בקרב חולים עם דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון הבדלים בתחלואה פסיכיאטרית בין ילדים עם דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות ובין עמיתיהם. עוד בחנו החוקרים אם המצב הסוציו-אקונומי של ההורים השפיע על הקשר בין מחלת המפרקים בין הסיכון לתחלואה פסיכיאטרית.

מחקר העוקבה בחן את הקשר בין דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות ובין מחלה פסיכיאטרית. החוקרים זיהו ילדים עם דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות שאובחנו בין 1995 ועד 2014 ונכללו במאגרים ארציים בדנמרק. הם בחרו באקראי 100 ביקורות תואמות בגיל ומין לכל ילד ועקבו אחר המשתתפים במחקר עד לתאריך אבחנה פסיכיאטרית, תמותה, הגירה, או עד 31 בדצמבר 2018.

מדגם המחקר כלל 2,086 ילדים עם דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות (גיל ממוצע של 8.1 שנים). בילדים עם דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות תועד בסיכון גבוה יותר ב-17% לאבחנה של הפרעה פסיכיאטרית, בהשוואה לקבוצת הביקורת (יחס סיכון מתוקן של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.34).

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לעומק, הם זיהו קשרים רלבנטיים רק עבור דיכאון והפרעת הסתגלות.

מהערכת הנתונים על-פי המצב הסוציו-אקונומי של ההורים עלה כי למצב הסוציו-אקונומי לא הייתה השפעה על הקשר בין דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות ובין תחלואה פסיכיאטרית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בילדים עם דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות סיכון מוגבר לאבחנה של הפרעות פסיכיאטריות, בהשוואה לילדים דומים באוכלוסייה הכללית, בפרט תועד סיכון מוגבר לדיכאון והפרעת הסתגלות. הקשר בין דלקת מפרקים אידיופטית של גיל הילדות ובין מחלה פסיכיאטרית לא היה תלוי במצב הסוציו-אקונומי של ההורים.

J Rheumatol, Feb 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה