ההשפעות ארוכות הטווח של תוספי ויטמין D וחומצות שומן אומגה-שלוש על הסיכון למחלות אוטואימוניות (Arthritis Rheumatol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatology עולה כי שנתיים לאחר סיום מחקר VITAL (או VITamin D and OmegA-3 Trial), ההשפעה המגנה של תוספי ויטמין D מפני הופעת מחלות אוטואימוניות נעלמה, בעוד שההשפעה של חומצות שומן אומגה-שלוש נותרה על כנה.

מחקר VITAL הינו מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שבחן את התועלת של תוספי ויטמין D וחומצות שומן אומגה-שלוש. מהנתונים עלה כי תוספי ויטמין D הפחיתו את שיעורי היארעות מחלות אוטואימוניות (יחס סיכון של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.61-0.99) ותוספי חומצות שומן אומגה-שלוש לווה בירידה לא-מובהקת סטטיסטית (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.67-1.08). מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון מקרים נוספים של מחלות אוטואימוניות במהלך ולאחר ההקצאה האקראית ולהעריך את ההשפעה הממושכת של התוספים שנתיים לאחר ההתערבות.

מבין 12,786 גברים בגילאי 50 שנים ומעלה ו-13,085 נשי בגילאי 55 שנים ומעלה שחולקו באקראי במסגרת המחקר, החוקרים עקבו אחר אלו ששרדו והסכימו להשתתף במחקר המעקב למשך שנתיים נוספות ובחנו מקרים חדשים של מחלות אוטואימוניות לפי התיעוד ברשומות הרפואיות.

מבין כלל המשתתפים במחקר המקורי, 21,592 משתתפים (83.59 היו במעקב למשך שנתיים נוספות. מבין אלו, 514 חולים אובחנו עם מחלה אוטואימונית (236 חולים מאז הדיווח הקודם), מהם 255 בזרוע הטיפול בוויטמין D ו-259 בזרוע פלסבו לוויטמין D (יחס סיכון של 0.98, רווח בר-סמך 95% של 0.83-1.17) לאחר שבע שנים.

מחלות אוטואימוניות אושרו ב-234 משתתפים שחולקו במקור לטיפול בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש, לעומת 280 שחולקו לזרוע פלסבו (יחס סיכון של 0.83, רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.99) לאחר שבע שנים.

מבין המקרים החדשים המאושרים, 65 מקרים הופיעו במהלך ההקצאה האקראית; הכללת מקרים אלו הובילה לשינוי התוצאות, כאשר ההשפעה המגנה של וויטמין D (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.04) ושל חומצות שומן אומגה שלוש (יחס סיכון של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.71-1.06) הייתה לא מובהקת סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שנתיים לאחר סיום המחקר, ההשפעה המגנה של תוספי ויטמין D במינון יומי של 2,000 יחידות בינלאומיות נעלמה, אך ההשפעה של תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש במינון 1,000 מ”ג ביום נותרה ללא שינוי.

Arthritis Rheumatol, Jan 25, 2024

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

מקור: JAMA
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|27/05/2026

שיעור הולך וגדל של מטופלים מבוגרים (גיל ≥65 שנים) עוברים כריתת בלוטת התריס, על רקע הזדקנות האוכלוסייה. לאור תוצאות לא חד־משמעיות בספרות, חשוב להבהיר אם לפרופיל הבטיחות של הניתוח יש מאפיינים שונים בגיל המבוגר, לצורך הערכת סיכונים מיטבית וייעוץ למטופלים

נוירופתיה פריפרית – סקירה

נוירופתיה פריפרית – סקירה

מקור: JAMA
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|15/03/2026

המאמר הסקירה מתמקד בנוירופתיה פריפרית, מצב של פגיעה בעצבים הפריפריים, ומתאר את המאפיינים הפיזיולוגיים שלה, דרכי האבחון והגישה הטיפולית

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן