הפרעה בזרימת דם מיוקרדיאלית נפוצה בחולים אסימפטומטיים עם סוכרת (JACC: Cardiovascular Imaging)

בקרב חולים עם סוכרת ללא היסטוריה של מחלת עורקים כלילית שהופנו לבדיקת PET להערכת זילוח לשריר הלב תועדה שכיחות גבוהה של עד 60% בירידה בזרימת דם לשריר הלב, כולל חולים ללא תסמינים של איסכמיה כלילית. במאמר שפורסם בכתב העת JACC: Cardiovascular Imaging מדווחים החוקרים כי בשליש מהחולים האסימפטומטיים הללו הייתה עדות להפרעה בתפקוד כלילי מיקרווסקולארי וירידה בזרימת דם לשריר הלב לוותה בסיכון מוגבר לתמותה.

המחקר התצפיתי כלל 2,730 חולים עם סוכרת וללא מחלת עורקים כלילית, אשר טופלו במערכת בריאות גדולה אחת באזור קנזס סיטי בין 2010 עד 2016 והשלימו בדיקת זילוח שריר הלב במנוחה או במאמץ באמצעות Rubidium-82 PET.

המדגם כלל 2,083 חולים (76%) עם תסמינים חשודים לאיסכמיה ו-647 חולים (24%) שהיו אסימפטומטיים. החוקרים חישבו את MBFR (או Myocardial Blood Flow Reserve) כיחס בין זרימת הדם לשריר הלב בזמן מאמץ אל מול זרימת הדם במנוחה לכלל החדר השמאלי.

בהשוואה לאלו עם תסמינים, בקרב משתתפים במחקר ללא תסמינים תועדו שיעורי הימצאות גבוהים יותר של פגמים בזילוח (29.7% לעומת 22.6%), איסכמיה (30.5% לעומת 22%) ואיסכמיה משמעותית (12.5% לעומת 9%).

בכלל מדגם המחקר תועדו 461 מקרי תמותה (17%) לאורך חציון של 2.93 שנות מעקב, עם שיעורי תמותה של 17% באלו עם תסמינים ושל 18% באלו ללא תסמינים.

גיל מתקדם, טיפול באינסולין, ירידה במקטע הפליטה של חדר שמאל של חדר שמאל וירידה של MBFR נקשרו כולם באופן עצמאי עם עליה בשיעורי התמותה מכל-סיבה בקרב חולי סוכרת עם תסמינים ואלו ללא תסמינים.  לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין היקף האיסכמיה ובין תמותה מכל-סיבה לאחר תקנון ל-MBFR באלו עם תסמינים ואלו ללא תסמינים.

כל ירידה של 0.1 יחידות במדד MBFR לוותה בעליה שמשמעותית של 8% בסיכון לתמותה באלו ללא תסמינים ועליה של 9% בסיכון לתמותה באלו עם תסמינים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם טיפול בחולים עם ירידה בזרימת דם מיוקרדיאלית מסייע בזיהוי חולי סוכרת אסימפטומטיים בסיכון גבוה ומסייע בשיפור התוצאות באוכלוסייה זו.

JACC: Cardiovascular Imaging, Oct 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה