מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול מלווה בסיכון מוגבר לפוליפים במעי גס ורקטום (Eur J Gastroenterol & Hepatol)

כבד

אבחנה של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות פוליפים אדנומטוטיים במעי הגס והרקטום בגברים ובנשים, אך אינה מלווה בסיכון מוגבר לפוליפים אחרים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Gastroenterology & Hepatology.

החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של הרשומות הרפואיות של מבוגרים שעברו בדיקת אולטרה-סאונד של הבטן וקולונוסקופיה במרכז יחיד בסין בין ינואר 2018 ועד דצמבר 2022 במטרה לקבוע אם ישנה עדות למחלת כבד שומני ונוכחות פוליפים. ניתוח רב-משתני שימש להערכת הקשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין פוליפים אדנומטוטיים ופוליפים שאינם אדנומטוטיים.

מדגם המחקר כלל 3,028 משתתפים כאשר מהנתונים עולה כי ב-36.6% הייתה עדות לפוליפים אדנומטוטיים, ב-10.7% הייתה עדות לפוליפים שאינם אדנומטוטיים וב-52.7% לא הייתה עדות לפוליפים.

השכיחות המוגברת של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול הייתה משמעותית במבוגרים עם פוליפים אדנומטוטיים (66.9%) אך לא בחולים עם פוליפים שאינם אדנומטוטיים (57%) בהשוואה למבוגרים ללא פוליפים (52.3%).

במודל המתוקן במלואו החוקרים מצאו כי מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול הינה גורם סיכון בלתי-תלוי ומובהק סטטיסטית לפוליפים אדנומטוטיים (יחס סיכויים של 1.60, p<0.0001), אך לא לפוליפים שאינם אדנומטוטיים (יחס סיכויים של 1.0, p=0.813).

הקשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין פוליפים אדנומטוטיים היה מובהק סטטיסטית הן בגברים (יחס סיכויים של 1.8) והן בנשים (יחס סיכויים של 1.4).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין התפתחות פוליפים אדנומוטוטיים במעי גס ורקטום. ממצאים אלו מספקים תובנות חדשות אודות מניעת ממאירות מעי גס ורקטום בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול.

Eur J Gastroenterol & Hepatol, Aug 23, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה