האם טיפול בסטרואידים במינון נמוך מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית? (Ann Rheum Dis)

טיפול יומי בסטרואידים במינון מקביל לפרדניזון 5 מ”ג ומעלה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסוקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), אך נטילת מינונים נמוכים יותר אינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים דומים, בהשוואה לחולים שאינם נוטלים סטרואידים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים עם טיפול בסטרואידים. קיימת מחלוקת באשר לשאלה אם יש סף מינון או משך טיפול מעליו חלה עליה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. כעת הם בחנו את ההשפעה לאורך זמן של טיפול בסטרואידים ומינון הטיפול על הסיכון להיארעות אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

מטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית ללא היסטוריה של אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים גויסו ממאגר נתונים בהונג קונג בין 2006 ועד 2015 והיו במעקב עד 2018. התוצא העיקרי היה הופעה ראשונה של סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין טיפול בסטרואידים ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, תוך תקנון למאפיינים דמוגרפיים, גורמי סיכון קרדיווסקולאריים מסורתיים, מדדי דלקת ונטילת תרופות אנטי-ריאומטיות.

מבין 12,233 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ומעקב של 105,826 שנות-אדם עם משך מעקב ממוצע של 8.7 שנים, 870 חולים (7.0%) אובחנו עם סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי.

בניתוח לפי זמן לאחר תקנון לערפלנים, פרדניזון במינון יומי של 5 מ”ג ומעלה לווה בסיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עם סיכון גבוה כפליים במודל המבוסס על שקיעת דם (יחס סיכון של 2.02, רווח בר-סמך 95% של 1.72-2.37) או CRP (יחס סיכון של 1.87, רווח בר-סמך 95% של 1.60-2.18), בעוד שמינון יומי קטן מ-5 מ”ג לא לווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים, בהשוואה לאי-נטילת טיפול בסטרואידים.

בחולים שנטלו פרדניזון במינון יומי של 5 מ”ג ומעלה, הסיכון להיארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עלה ב-7% בכל חודש.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין משך ומינון טיפול בסטרואידים ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. מינונים נמוכים מאוד של גלוקוקורטיקואידים אינם מעלים את הסיכון הקרדיווסקולארי.

Ann Rheum Dis. Published online July 24, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה