מרבית המבוגרים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית אינם משיגים את יעדי כולסטרול המומלצים לפי ההנחיות (Atherosclerosis)

כולסטרול

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Atherosclerosis עולה כי כ-75% מהמבוגרים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית הטרוזיגוטית אינם משיגים את יעדי LDL המומלצים בקווים המנחים, כאשר שיעורי השגת יעדי הטיפול נמוכים יותר בנשים לעומת גברים.

החוקרים השלימו מחקר חתך תצפיתי ובחנו את הנתונים אודות 3,178 חולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית הטרוזיגוטית (53.9% נשים) מחמישה בתי חולים בהולנד ונורבגיה. הגיל החציוני של החולים שלקחו חלק במחקר עמד על 48 שנים; 94% טופלו בסטטינים ו-58% טופלו ב-Ezetimibe. החוקרים בחנו את הנתונים אודות טיפולים להפחתת רמות שומנים בדם, רמות פרופיל השומנים וסיבות לאי השגת יעד LDL.

בקרב נשים, חציון רמות LDL טרם הטיפול ותחת טיפול עמדו על 241.8 מ”ג/ד”ל ו-234 מ”ג/ד”ל (P=0.005), בעוד שבקרב גברים, חציון רמות LDL לפני הטיפול ותחת הטיפול עמד על 117 מ”ג/ד”ל ו-109 מ”ג/ד”ל, בהתאמה (p<0.001).

במדגם זה, רק 26.9% מהנשים ו-28.9% מהגברים השיגו את יעדי LDL. מבין החולים עם מחלות לב וכלי דם, 17.2% מהנשים ו-25.8% מהגברים השיגו את יעדי LDL.

מהערכת טיפולים להפחתת רמות שומנים בדם עלה כי נשים טופלו בשכיחות נמוכה יותר בסטטינים בעלי עצימות גבוהה ו-Ezetimibe. הסיבות המדווחות הנפוצות ביותר לאי השגת יעד LDL כללו השפעה לא-מספקת של טיפול מקסימאלי להפחתת שומנים בדם (17.3% מהנשים, 24.3% מהגברים) ותופעות לוואי (15.2% מהנשים, 8.6% מהגברים).

החוקרים כותבים כי ידוע כי בהשוואה לסיכון באוכלוסייה הכללית, בנשים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית סיכון גבוה עוד יותר למחלות לב וכלי דם לעומת גברים. אחת הסיבות עשויה לנבוע מכך שנשים מטופלות באופן פחות אגרסיבי בתכשירים להפחתת רמות שומנים בדם. הם קוראים לרופאים להדגיש את חשיבות הטיפולים להפחתת שומנים בדם בקרב נשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רק כרבע מהחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית הטרוזיגוטית משיגים את יעדי LDL המומלצים לפי ההנחיות, כאשר בנשים סיכוי נמוך יותר מגברים לקבל מרשם לטיפול בסטטינים בעצימות גבוהה או טיפול משולב ולהשיג את יעדי הטיפול.

Atherosclerosis, Apr 12, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה