השוואת הסיכון לממאירות עם טיפול במעכבי JAK לעומת מעכבי TNF בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים פסוריאטית (Ann Rheum Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים פסוריאטית, טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי JAK (או Janus Kinase) אינו מלווה בסיכון מוגבר למחלות ממאירות, בהשוואה לטיפול במעכבי TNF, זאת למרות סיכון מוגבר לסרטן עור שאינו מלנומה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לממאירות עם טיפול במעכבי JAK לעומת טיפול בתרופות ביולוגיות (Biologic Disease Modifying Anti-Rheumatic Drugs) בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים פסוריאטית.

מדגם המחקר כלל חולים עם דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים פסוריאטית שהחלו טיפול במעכבי JAK, מעכבי TNF, או תרופות ביולוגיות אחרות בשנים 2016-2020 ונכללו במאגר Swedish Rheumatology Quality Register. החוקרים בחנו את שיעורי ההיארעות ויחס הסיכון לכלל הממאירויות, למעט סרטן עור שאינו מלנומה.

מדגם המחקר כלל 10,447 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ו-4,443 חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שהחלו טיפול במעכבי JAK, טיפול ביולוגי שאינו מעכב TNF, או מעכב TNF.

בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, במטופלים במעכבי JAK תועדו 38 מחלות ממאירות שאינן סרטן עור שאינו מלנומה, באלו שטופלו במעכבי TNF תועדו 213 מחלות ממאירות (יחס סיכון של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.65-1.38). באשר לממאירות עורית שאינה מלנומה, בקרב מטופלים במעכבי JAK תועדו 59 מקרי ממאירות עורית, בהשוואה ל-189 מקרי ממאירות עורית בקרב מטופלים במעכבי TNF (יחס סיכון של 1.39, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.91). לאחר שנתיים לפחות מתחילת הטיפול, יחס הסיכון לסרטן עור שאינו מלנומה עמד על 2.12 (רווח בר-סמך 95% של 1.15-3.89).

בקרב חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית, במטופלים במעכבי JAK תועדו 5 מקרי ממאירות, למעט סרטן עור שאינו-מלנומה, בהשוואה ל-73 מקרי ממאירות במטופלים במעכבי TNF (יחס סיכון של 1.9, רווח בר-סמך 95% של 0.7-5.2). מהערכת הסיכון לסרטן עור שאינו-מלנומה עלה כי בקרב מטופלים במעכבי JAK תועדו 8 מקרים, זאת בהשוואה ל-73 מקרים בקרב מטופלים במעכבי TNF (יחס סיכון של 2.1, רווח בר-סמך 95% של 0.8-5.3).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהשוואה לטיפול במעכבי TNF, טיפול במעכבי JAK אינו מלווה בעליה בטווח הקצר בסיכון לממאירות, למעט סיכון גבוה יותר לממאירות עורית שאינה מלנומה.

Ann Rheum Dis, March 3, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה