הארכת משך טיפול כימותרפי ב-S-1 אינה מביאה לשיפור הישרדות חולים לאחר ניתוח להסרת סרטן לבלב (Cancers)

במאמר שפורסם בכתב העת Cancers מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הארכת משך טיפול כימותרפי אדג’וונטי ב-S-1 (פרו-תרופה פומית של 5-Fluorouracil) מעבר לשישה חודשים לא הביאה לשיפור משמעותי בהישרדות חולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-סמך ממצאי מחקר Japan Adjuvant Study Group of Pancreatic Cancer 01, משך הטיפול האדג’וונטי ב-S-1 בחולים לאחר הסרת אדנוקרצינומה של הלבלב הינו שישה חודשים, אך ההשפעה של הארכת משך הטיפול על ההישרדות לאחר-ניתוח אינה ידועה. כעת ביקשו החוקרים להתבסס על נתוני עולם-אמיתי של חולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב ולבחון אם יש תועלת להארכת משך הטיפול הכימותרפי.

מדגם המחקר כלל 3,949 חולים שעברו ניתוח בשל אדנוקרצינומה של הלבלב במהלך תקופת המחקר ולאחר מכן קיבלו טיפול כימותרפי אדג’וונטי ב-S-1. החוקרים הבחינו בין חולים שקיבלו טיפול כימותרפי למשך 180 ימים ובין אלו שקיבלו את הטיפול הכימותרפי לפרק זמן ארוך מ-210 ימים.

חציון משך הטיפול הכימותרפי ב-S-1 עמד על 167 ימים, כאשר 1,473 חולים קיבלו טיפול כימותרפי למשך שישה חודשים ו-975 חולים קיבלו טיפול כימותרפי לפרק זמן ארוך מ-210 ימים.

לאחר הוצאת חולים עם הישנות ממאירות בתוך 210 ימים מהתחלת הטיפול הכימותרפי האדג’וונטי, שיעורי ההישרדות ללא-הישנות לאחר-ניתוח היו דומים בחולים שקיבלו את הטיפול הכימותרפי למשך 180 ימים ובאלו שקיבלו את הטיפול הכימותרפי לפרק זמן של מעל 210 ימים.

החוקרים לא זיהו הבדלים בשיעורי ההישרדות ללא-הישנות ובשיעורי ההישרדות הכוללים בין חולים שקיבלו את הטיפול הכימותרפי לפרק הזמן הסטנדרטי של שישה חודשים ובין אלו שקיבלו את הטיפול הכימותרפי לפרק זמן ממושך: שיעורי ההישרדות ללא-הישנות לאחר חמש שנים עמדו על 37.8% לעומת 36.2%, בהתאמה (p=0.61) ושיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים עמדו על 52.8% לעומת 53.4%, בהתאמה (p=0.58).

ניתוח רב-משתני וניתוח PSM (או Propensity Score Matching) הדגימו באופן דומה העדר הבדלים בשיעורי ההישרדות ללא-הישנות ובשיעורי ההישרדות הכוללים עם טיפול כימותרפי ב-S-1 למשך שישה חודשים או טיפול לפרק זמן של מעל 210 ימים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בהארכת משך הטיפול הכימותרפי ב-S-1 מעבר לשישה חודשים בחולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב. ממצאים אלו עשויים לסייע בהחלטה על משך הטיפול הכימותרפי בחולים אלו.

Cancers, Jan 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה