צריכת קפה מתונה עשויה לסייע באיזון לחץ הדם (Nutrients)

שתיית 2-3 כוסות קפה כל יום עשויה לסייע בשמירה על איזון לחץ הדם, כל עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nutrients. עוד עולה מהנתונים כי בקרב אלו שהקפידו לשתות קפה בקביעות מדדי לחץ הדם היו נמוכים יותר משמעותית, הן במדידה פריפרית והן בהערכה מרכזית, בהשוואה לאלו שלא נהגו לשתות קפה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קפה הינו אחד המשקאות הנפוצים ברחבי העולם ומחקרים קודמים רמזו להשפעות חיוביות של קפה על המצב הבריאותי, בפרט בנוגע למחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2 ומספר מחלות נוירו-דגנרטיביות ומחלות כבד.

כעת השלימו החוקרים תת-ניתוח של ממצאי מחקר Brisighella Heart Study להשוואת מדדי לחץ דם היקפי ומרכזי ב-783 נשים ו-720 גברים שדיווחו על שתיית קפה בכמות משתנה כל יום.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לאלו שצרכו כמות רבה של קפה, שתיית קפה בכמות מתונה לוותה בערכי לחץ דם סיסטולי גבוהים יותר. עם זאת, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל קפה, צריכת קפה מתונה לוותה במדדי לחץ דם סיסטולי נמוכים יותר (p<0.05). באופן ספציפי יותר, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל קפה, בקרב מבוגרים שנהגו לשתות 2 כוסות קפה ביום ואלו ששתו למעלה מ-3 כוסות קפה ביום מדדי לחץ דם סיסטולי היו נמוכים ב-5.2 מ”מ כספית (p=0.01) וב-9.7 מ”מ כספית (p=0.007), בהתאמה. החוקרים מציינים כי המגמות היו דומות בהערכת לחץ הדם באבי העורקים, לחץ דופק באבי העורקים ולחץ דופק פריפרי.

הממצאים מעידים כי בקרב אלו המקפידים על צריכת 1-3 כוסות קפה ביום מדדי לחץ דם נמוכים יותר, בהשוואה לאלו שאינם שותים כלל קפה. בפעם הראשונה הם הצליחו לאשר ממצאים אלו גם בהערכה מרכזית של מדדי לחץ דם, כולל הערכת לחץ הדם באבי העורקים.

החוקרים מציינים כי לא זוהה הבדל בין משקאות נטולי-קפאין או משקאות עם קפאין על התוצאות, עדות לכך שקפה עצמו אינו המרכיב העיקרי האחראי על ההשפעות של שתיית קפה על בריאות האדם.

בשורה תחתונה, ממצאי המחקר תומכים בהשפעה החיובית של שתיית קפה על פרופיל הסיכון הקרדיווסקולארי באוכלוסייה הכללית.

Nutrients, Feb 2023

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה