הקפדה על חמש דקות הליכה כל חצי שעה עשויה לשפר לחץ דם ומשק סוכר (Medicine and Science in Sports Exercise)

הקפדה על הפסקות של הליכה בת חמש דקות לאחר כל חצי שעה של ישיבה רצופה מלווה בירידה משמעותית בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, כאשר מנתונים שפורסמו בכתב העת Medicine and Science in Sports Exercise עולה כי צעד זה הפחית את ערכי לחץ דם והביא לשיפור רמות סוכר בדם.

החוקרים השלימו מחקר אקראי במטרה לקבוע את ההשפעה של חמש גישות שונות לאורך חמישה ימים:

  • דקה הליכה כל 30 דקות
  • 5 דקות הליכה כל 30 דקות
  • דקה הליכה כל שעה
  • 5 דקות הליכה כל שעה
  • ישיבה ללא הפרעה

יום מחקר הוגדר כשמונה שעות וההליכות שבוצעו בין פרקי ישיבה ממושכת תוארו כהליכה בעצימות קלה.

מדגם המחקר כלל 11 משתתפים (גיל ממוצע של 57 שנים, 54.5% נשים), מהם כשליש (36.3%) עם קדם-יתר לחץ דם ו-18.2% עם יתר לחץ דם.

בהשוואה לישיבה ממושכת, החוקרים מדווחים כי רמות הסוכר בדם השתפרו משמעותית במהלך התערבות שכללה חמש דקות הליכה כל חצי שעה (p=0.017). למרות שתואר שיפור במשק הסוכר בדם גם עם ההתערבויות הפעילות האחרות, ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

כל ההפסקות בפעילות היושבנית לוו בירידה בערכי לחץ דם סיסטולי (p<0.5), כאשר הירידה הגדולה ביותר תועדה לאחר חמש דקות הליכה כל שעה, עם שיפור המקביל לירידה של 5.2 מ”מ כספית (p<0.001) ולאחר חמש דקות הליכה כל חצי שעה, עם שיפור המקביל לירידה של 4.3 מ”מ כספית (p=0.003).

החוקרים מדווחים כי חמש דקות הליכה כל חצי שעה לוו גם בירידה הגדולה ביותר ברמת עייפות (p=0.006), שיפור אשר תואר גם עם הפסקת הליכה בת חמש דקות אחת לשעה (p=-.003).

ממצאי המחקר מעידים כי כל ההתערבויות הכוללות הפסקות הליכה הפחיתו את לחץ הדם הסיסטולי, עדות לחשיבות הפסקות בישיבה ממושכת, גם במינונים נמוכים.

החוקרים מציינים כי נקודה חשובה במחקר הנוכחי נוגעת לכך שהיקף הפעילות היה מקובל על המשתתפים. הם מדגישים כי הליכה לפרקי זמן ארוכים יותר של חמש דקות לעומת דקה אחת הדגימו שיפור גדול יותר בעייפות ובמצב הרוח ולכן ממליצים על הפסקות הליכה בנות חמש דקות להשגת תוצאות טובות יותר.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים כי הפסקות הליכה תדירות יותר ולתקופות ארוכות יותר חשובות לשיפור האיזון הגליקמי, בעוד שהפסקות קצרה יותר עשויות להספיק בכדי להביא לשיפור לחץ הדם.

Medicine and Science in Sports Exercise, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה