חסר ויטמין D מנבא תוצאות גרועות יותר בחולים עם אי-יציבות של הכתף (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Shoulder and Elbow Surgeons)

חסר ויטמין D מלווה בצפיפות עצם נמוכה יותר, פגמים חמורים יותר בעצם ובאופן כללי תוצאות פחות טובות בחולים עם אי-יציבות טראומטית חוזרת של הכתף, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Shoulder and Elbow Surgeons.

החוקרים מסבירים כי לוויטמין D השפעה שהינה מעבר לעצם בלבד ובעל חשיבות גם לרקמה רכה ולמוח. לוויטמין השפעה נרחבת בגוף ומחקרים קודמים הראו כי רמות נמוכות מאוד של וויטמין D מלוות בסיכון מוגבר לתמותה.

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי בחנו החוקרים את ההשפעות של רמות ויטמין D ב-74 חולים (גיל ממוצע של 30 שנים) עם אי-יציבות טראומטית חוזרת של הכתף ומעקב ממוצע לאורך שלוש שנים. רמות ויטמין D תקינות הוגדרו בנוכחות 75 יחידות בינלאומיות, חסר משמעותי הוגדר בנוכחות רמות נמוכות מ-50 יחידות בינלאומיות וחסר חמור בנוכחות רמות נמוכות מ-30 יחידות בינלאומיות.

התוצאים שנבחנו כללו את צפיפות העצם, חסרים בעצם, שאלוני איכות חיים, מדדי Western Ontario Shoulder Instability ו-Disabilities of Arm, Shoulder and Hand. לכל החולים עם רמות ויטמין D נמוכות ניתנה תוספת יומית של 1,000 יחידות בינלאומיות.

החוקרים מדווחים כי ב-83% תועדו רמות ויטמין D נמוכות מ-75 יחידות. באופן ספציפי, ב-45% מהחולים תועדו רמות ויטמין D נמוכות מ-50 יחידות וב-12% הרמות היו נמוכת מ-12 יחידות בינלאומיות.

בחולים עם רמות ויטמין D נמוכות מ-50 יחידות בינלאומיות תועד מדד WOSI של 609 ומדד DASH של 17.47, זאת בהשוואה למדדים של 564 ו-14.65 בחולים עם רמות ויטמין D גבוהות יותר, בהתאמה. בנוסף, בחולים עם רמות נמוכות מ-50 יחידות בינלאומיות תועד אובדן עצם נרחב יותר באזור הגלנואיד וההומרוס.

החוקרים הדגישו כי ההשפעות ארוכות הטווח של חסר ויטמין D בחולים אלו אינן ידועות. הם אינם יודעים לקבוע אם ההשפעות שתועדו נובעות מכך שהחולים לא נטלו את התוספים ולא ידוע מהן ההשפעות התפקודיות בטווח הארוך.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Shoulder and Elbow Surgeons.

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה