חסר וויטמין D נפוץ בחולים המתחילים בטיפול דיאליזה (מתוך Clinical Journal of the American Society of Nephrology)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת מרץ של Clinical Journal of the American Society of Nephrology עולה כי חסר וויטמין D קיים כמעט בכל החולים עם מחלת כליות עם ערכי אלבומין נמוכים בדם, המתחילים דיאליזה ארוכת-טווח במהלך החורף.

לדברי החוקרים, במחקר זוהו גורמי סיכון לחסר תזונתי של וויטמין D בחולי דיאליזה, והוא עשוי לסייע בהבנת הביולוגיה באוכלוסיה זו.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם הערכה שגרתית של גורמים קליניים ודמוגרפים עשויה לסייע בזיהוי חולים המתחילים בטיפולי דיאליזה, בהם קיים חסר של וויטמין D. מדגם המחקר כלל 908 חולים (60% קבוצת אימון, 40% קבוצת ולידציה) עם מדידות זמינות של ערכי 25-Hydroxyvitamin D, שהיו חלק ממדגם ArMORR (Accelerated Mortality on Renal Replacement) .

חסר וויטמין D, שהוגדר בנוכחות רמות 25-Hydroxyvitamin D של מתחת ל-30 ננוגרם למ”ל, תועד ב-79% מאוכלוסיית המחקר. הגורמים המנבאים הבולטים ביותר לחסר וויטמין D כללו גזע שחור, מין נקבה, עונת חורף והיפואלבומינמיה (רמת אלבומין בדם של 3.1 גרם לד”ל ומטה). במדגם ולידציה, היפואלבומינמיה והתחלת דיאליזה בעונת החורף הביאו לעליה בסיכויים לחסר ויטמין D מ-90% ל-100% בנשים שחורות, מ-85% ל-100% בגברים שחורים, מ-82% ל-94% בנשים לבנות ומ-66% ל-92% בגברים לבנים.

חסר 25-Hydroxyvitamin D הוא כמעט אוניברסאלי לחולים עם היפואלבומינמיה המתחילים בהמודיאליזה כרונית בחורף.

מגבלות המחקר כוללות חוסר אפשרות להכליל את הממצאים על אוכלוסיות שאינן מארה”ב, אי-ודאות בנוגע לכיוון הקשר הסיבתי, ואפשרות לערפלנים נוספים. בנוסף, דרושים מחקרים נוספים במטרה לבחון אם השלמת חסר וויטמין D משפיע על היפוגליקמיה, לחץ דם, שיעור הזיהומים, או שיעורי התמותה בחולים עם מחלת כליות בשלב סופני.

למרות שהחוקרים זיהו גורמים קליניים המנבאים רמות נמוכות של וויטמין D, עדיין לא הוכחה התועלת הקלינית של תיקון רמות אלו. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Clin J Am Soc Nephrol. 2010;5:460-467

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה