שינויים פיזיולוגיים במהלך ההיריון תורמים להתפתחות אבני כליות (מתוך The Journal of Urology)

במאמר חדש שפורסם במהדורת אפריל של The Journal of Urology כותבים חוקרים כי הרכב אבני כליות שונה במהלך היריון, עדות לאפשרות כי שינויים פיזיולוגיים בהיריון תורמים להתפתחות חלק מאבני הכליות בנשים הרות.

החוקרים מסבירים כי מתוצאות המחקר עולה כי ייתכן ובנשים הרות יתפתחו אבני כליות. נוכחות OCP (Octacalcium Phosphate Pentahydrate) בתוך האבנים שאובחנו בטרימסטר השלישי מעיד על התפתחות האבנים לאחרונה, ככל הנראה במהלך ההיריון. אבנים שאובחנו בתחילת ההיריון היו קיימות ככל הנראה והפכו לסימפטומטיות עם שינוי התנאים המקומיים.

החוקרים כותבים כי לעיתים נדירות OCP מצוי באבני כליות נפוצות.

החוקרים ניתחו אבנים שעברו בשתן או הוצאו מ-244 נשים הרות ו-5712 נשים לא-הרות, באותו טווח גילאים.

בנשים הרות תועד שיעור גבוה יותר של מעבר ספונטאני של האבנים (80.8% לעומת 47.1%), למרות שגודל האבנים הממוצע היה דומה בשתי הקבוצות.

בשתי הקבוצות, אבנים המכילים סידן היו הנפוצות ביותר. קלציום-פוספט, בעיקר בצורת Carbapatite, היה המרכיב העיקרי באבנים ב-65.6% מהנשים ההרות ו-31.4% מהנשים הלא-הרות.

כמו כן, OCP וברושייט היו המרכיבים העיקרים בשיעור נכבד מהאבנים בנשים הרות (7.8%), בהשוואה לנשים לא-הרות (1.8%).

שכיחות OCP הייתה גבוהה פי חמש כמרכיב השני באבנים בנשים הרות (23.2%) בהשוואה לנשים לא-הרות (4.4%), והרכב OCP כמרכיב שני של אבני Carbapatite עלה מ-16.7% בטרימסטר הראשון, ל-24% בטרימסטר השני ו-32.7% בטרימסטר השלישי.

התפתחות אבני קלציום-פוספט קטנות בשני הטרימסטרים האחרונים להיריון, בעלות תכולת OCP רבה, מעידה על האפשרות כי אבנים בנשים הרות מתפתחות במהלך ההיריון, ולא היו קיימות קודם לכן.

מהנתונים עולה כי בנוסף להיפרקלציוריה על-רקע ההיריון, לשינוי בערכי pH של השתן בחלק מהנשים ההרות השפעה משמעותית בהתפתחות הסלקטיבית של אבני קלציום-פוספט בהיריון.

החוקרים ממליצים להגדיל את צריכת המים בכל הנשים ההרות, במטרה למנוע אבני כליות וזיהומים, אך לא ממליצים על טיפול מניעתי ספציפי.

J Urol 2010;183:1412-1416

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה