מטה אנליזה חדשה בוחנת את השימוש ב-Formoterol בטיפול באסתמה חריפה בחדר המיון (מתוך Annals of Allergy, Asthma and Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Annals of Allergy, Asthma and Immunology עולה כי מתן מינונים גבוהים של Formoterol בצורת אינהלציה של אבקה יבשה נסבל היטב ומספק הרחבת סימפונות מהירה ויעילה, ועשוי לפיכך לשמש בטיפול באסתמה חריפה במסגרת המחלקה לרפואה דחופה.

החוקרים מסבירים כי בעוד שמספר מחקרים קודמים הציעו כי שימוש בתכשיר Formoterol Fumarate עשוי להיות שווה ערך לאגוניסטים קצרי טווח לבטא-2 (Short-acting beta2-agoinsts, SABAs) בטיפול בהחרפות מחלת האסתמה, הרי שמקומו בטיפול באסתמה חריפה עדיין אינו ברור.

מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של השימוש ב-Formoterol הניתן בשאיפה (בהשוואה לתכשירי SABAs) בטיפול בחולים עם אסתמה חריפה במסגרת חדר המיון. לשם כך, בוצעה סקירה ספרותית סיסטמטית באמצעות מאגרי MEDLINE, EMBASE, ה-Cochrane Controlled Trials Registry ומאגרי מחקרים של יצרני התרופות, ללא הגבלת שפה. יעדי המחקר העיקריים היו מדדים בספירומטריה, בעוד שיעדיו המשניים כללו את רמת האשלגן הסופית בסרום, קצב הלב, מרווח QT באק”ג המתוקן לקצב הלב, ושיעור הגמילה המלאה מטיפול תרופתי.

החיפוש בספרות המקצועית העלה תשעה מחקרים מבוקרים שבוצעו בהקצאה אקראית של החולים, עם סך של 576 חולים. החוקרים מדווחים כי לא נצפה הבדל מובהק בין Formoterol ותכשירים מסוג SABA באף אחת מנקודות הזמן שנבדקו, לרבות 30-40 דקות לאחר המתן הראשון של תרופות המחקר (SEM, -0.19; 95% CI = -0.56 0.17; I2 = 75%), תום הטיפול (SEM, -0.25; 95% CI = -0.72 0.13; I2 = 89%)ו-60-90 דקות לאחר המנה האחרונה (SEM, -0.13; 95% CI = -0.55 0.28; I2 = 80%). באופן דומה, לא נצפו הבדלים מובהקים בין התרופות ביחס לרמות האשלגן הסופיות בסרום, קצב הלב, מרווח ה-QT, שיעור האשפוזים או הגמילה המלאה מהטיפול התרופתי.

החוקרים מסכמים כי השימוש ב-Formoterol במינונים גבוהים עשוי כאמור להוות טיפול הנסבל היטב ומביא להרחבת סימפונות באופן מהיר ויעיל, בדומה לכפי שניתן להשיג באמצעות Salbutamol אוTerbutaline במינונים גבוהים הניתנים דרך אינהלציה מדודה או נבולייזר. הם מוסיפים כי Formoterol עשוי לשמש לטיפול באסתמה חריפה במסגרת חדר המיון.

Annals of Allergy, Asthma and Immunology 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה