האם מתחים בעבודה מעלים את הסיכון לאסתמה? (Allergy)

מתוצאות מחקר חדש עולה האפשרות כי בקרב עובדים החשים במתח רב בשל עבודתם קיים סיכון מוגבר להתפתחות אסתמה, בהשוואה לאלו העובדים בסביבה רגועה יותר.

במאמר שפורסם ב-Allergy מציינים החוקרים כי זהו המחקר הראשון שהדגים קשר בין מתח בעבודה ובין הסיכון לאסתמה בשלב מאוחר יותר.

החוקרים מצאו כי מבין למעלה מ-5,100 מבוגרים אחריהם עקבו במשך קרוב לעשור, באלו שדיווחו על מתח רב בעבודה בתחילת המחקר דווח סיכון כפול להתפתחות אסתמה, בהשוואה לאלו שדיווחו על רמת מתח נמוכה בעבודתם.

עם זאת, הסיכון לאבחנה חדשה של אסתמה בקרב כל אחד מהמשתתפים במחקר היה נמוך. מבין אלו שדיווחו על דרגת מתח גבוהה בעבודה, 2.4% פיתחו אסתמה במהלך תקופת המחקר, זאת בהשוואה לשכיחות של 1.3% מהגברים והנשים שדיווחו על דרגת מתח נמוכה בעבודתם.

למרות שהממצאים אינם מוכיחים כי מתח בעבודה אחראי בפני עצמו לסיכון המוגבר לאסתמה, הם מצטרפים לעדויות אחרות לפיהן מתח כרוני עשוי לתרום להתפתחות אסתמה בחלק מהמקרים.

החוקרים מוסיפים כי דיווחים אחרים קשרו בין אירועי חיים מצערים ותכונות אישיות הקשורות לדחק, לדוגמא, מלווים בסיכון מוגבר לאסתמה.

החוקרים התבססו על נתונים אודות 5,144 מבוגרים, בגילאי 40-65 שנים, שהשלימו שאלונים בנוגע למצב הבריאותי, אורח חיים ועבודתם. החוקרים העריכו את המתחים בעבודה באמצעות שאלון בו התבקשו המשיבים לדרג את דרגת המתח שחשו בעבודתם, ובאיזו תדירות חשבו על עבודתם בתום יום העבודה, או חשו מותשים או חוסר יכולת להתמודד עם הדרישות הכרוכות בעבודתם.

במהלך מעקב ממוצע של 8.5 שנים, המשתתפים עם המדדים הגבוהים ביותר בהערכת דרגת המתח בעבודה נטו לשכיחות גבוהה יותר של אסתמה בתחילת המחקר. יתרה מזאת, בקרב גברים ונשים ללא אסתמה, באלו עם מתח רב בעבודה תועד סיכון גבוה פי שתיים לפתח מחת ריאות במהלך תקופת המעקב.

הסיכון המוגבר נותר גם לאחר תקנון למספר משתנים, כולל משקל גוף, הרגלי פעילות גופנית, עישון וסיפור משפחתי של אסתמה.

נראה כי אורח חיים פחות בריא לא היה אחראי לקשר, וייתכן כי קיימת השפעה ישירה של מתח כרוני על מערכת החיסון ופרופיל ההורמונים בגוף, ובאופן זה תורמת להתפתחות אסתמה למשל, ע”י הגדלת הנטייה של דרכי האוויר לתהליכים דלקתיים בתגובה לגירויים סביבתיים.

עם זאת, החוקרים מציינים כי גם במידה ומתחים בעבודה אכן מעלים את הסיכון לאסתמה בחלק מהעובדים, הסיכון האבסולוטי לכל עובד בנפרד יהיה נמוך לאור העובדה שרק 2% מכלל המשתתפים במחקר פיתחו אסתמה במהלך תקופה של 8.5 שנים. ומנקודת מבט של בריאות הציבור, הפחתת מתחים בעבודה תמנע רק חלק קטן ממקרי אסתמה.

Allergy 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה