מה בין כאבי ראש ומיגרנה ובין רמות וויטמין D ? (מתוך הכנס השנתי ה-55 של AHS)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי ה-55 של AHS (American Headache Society) עולה כי יש להעריך את רמות וויטמין D בחולים עם כאבי ראש ומיגרנות, מאחר שבאוכלוסיות אלו שכיחות גבוהה של רמות נמוכות של וויטמין D, עם רמות הדומות לאלו המצויות בחולים הסובלים מכאב כרוני.

לדברי החוקרים, וויטמין D עשוי לשחק תפקיד חשוב, שעדיין אינו-ידוע, בהתפתחות כאבי ראש ומיגרנות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את רמות וויטמין D ב-900 משתתפים וכלל 10 מהם בניתוח הנתונים. בלמעלה ממחצית מהנבדקים הופיעו לראשונה כאבי ראש ומיגרנות (55 חולים). ביתר החולים תועדו הפרעות כאב כרוני, כולל פיברומיאלגיה, הפרעות כאב נוירופתי ומחלות ריאומטיות (45 חולים).

ממוצע רמות וויטמין D בחולים עם כאבי ראש ומיגרנות עמד על 26.3 ננוגרם למ”ל, זאת בהשוואה לרמה ממוצע של 25.2 ננוגרם למ”ל בחולים עם כאב כרוני ללא כאבי ראש (p<0.80).

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקר אחר שהוצג בכנס משנת 2008.  אך אותו מחקר כלל אחוז משמעותי של חולים שסבלו בו-זמנית מהפרעות כאב. במחקר הנוכחי ניסו החוקרים להפריד ככל הניתן בין חולים עם כאבי ראש ומיגרנות ובין אלו עם תסמונות כאב כרוני, במטרה להעריך את רמות וויטמין D בכל קבוצה בנפרד.

במחקר הנוכחי, 15% מהמשתתפים בקבוצת כאבי ראש ומיגרנות סבלו מהפרעת כאב זמנית , אך לא בעת הערכת רמות וויטמין D.

החוקרים מודים כי מדובר היה במחקר קטן, ולא נערכה השוואה בין אף אחת מהקבוצות ובין חולים ללא מחלות קליניות אלו. הם נוהגים לערוך בדיקות סקר בכל המטופלים, ומטפלים במקרים של חסר וויטמין D.

מומחים בתחום שלקחו חלק באותו כנס הציעו כי תסמונות חסר וויטמין D קיימות כאשר ערכי וויטמין D נמוכים מ-50 ננוגרם למ”ל בחולים עם שניים או יותר מהמצבים הבאים: אוסטיאופורוזיס, מחלת לב, יתר לחץ דם, מחלות אוטואימוניות, ממאירויות מסוימות, עייפות כרונית או כאב כרוני.

חסר וויטמין D נפוץ יותר בקרב נבדקים בעלי עור כהה, בקשישים, ובאלו הנמנעים מחשיפה לשמש. המומחים מאמינים כי וויטמין D בטוח במינונים פיזיולוגיים של לפחות 5000 IU ביום מכלל המקורות, כולל חשיפה לאור שמש, תזונה ותוספים.

בחולים עם היפרפאראתירואידיזם וממאירויות סמויות (בעיקר לימפומה), או מחלות גרנולומטוטית (דוגמת סרקואידוזיס) תתכן רגישות יתר לוויטמין D. במקרים אלו, יש לטפל בחסר וויטמין D תחת השגחת רופא.

American Headache Society (AHS) 52nd Annual Scientific Meeting: Poster 51. Presented June 26, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה