מחקר חדש קושר בין שינויים מיקרוסקופיים בדרכי האוויר ובין חומרת מחלת האסתמה (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר תצפיתי חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology בו בחנו החוקרים דגימות אפיתל ברונכיאלי עולה כי פגיעה בתפקוד הציליה ושינויים על-מבניים קשורים בצורה הדוקה לחומרת המחלה בחולי אסתמה.

ההשלכה הישירה של ממצא זה, מסבירים החוקרים, הינה פינוי מוקוציליארי מופחת, פגיעות מוגברת לזיהומים וחשיפה ממושכת יותר למזהמים נשאפים. לדבריהם, ממצאי המחקר מרחיבים את ההבנה הנוכחית של אסתמה חמורה ומציגים יעד אפשרי חדש לטיפול תרופתי.

החוקרים בחנו במחקרם זה רצועות אפיתל אשר הופקו מדרכי האוויר המרכזיות של שבעה נבדקים עם אסתמה קלה, שבעה נבדקים עם אסתמה בינונית, 19 נבדקים עם אסתמה חמורה ו-9 נבדקים בריאים. הם מציינים כי תדירות תנועות הציליה בקרב הנבדקים הבריאים עמדה על חציון של 10.5 Hz. תדירות זו הייתה ירודה בחולי אסתמה בחומרה בינונית (6.5 Hz) וחמורה (6.7 Hz). בנוסף, היה מדד הדיסקינזיה החציוני גבוה משמעותית בקרב חולים עם אסתמה בינונית (42%) וחמורה (65%) בהשוואה לנבדקים בקבוצת הביקורת (4%).

החוקרים מוסיפים כי מדד האימוטיליות החציוני היה גבוה אף הוא בקרב חולים עם אסתמה חמורה (6.3%), וכי לא כך היה עבור נבדקים עם אסתמה קלה או נבדקים בריאים.

לדברי החוקרים, שינויים אלו נקשרו לחומרת המחלה. בנוסף, בהשוואה לקבוצות האחרות, הנבדקים בקבוצת האסתמה החמורה הראו גם ירידה במספר התאים בעלי הציליה, עלייה במספר התאים המתים וכן דיסאוריינטציה של הציליה.

יתרה מכך, החוקרים מתארים כי בהשוואה לחולים בריאים ולאלו עם אסתמה קלה, קבוצה זו הראתה שיעור מוגבר של חסר בציליה, פגמים מיקרוטובולאריים ונזק מיטוכונדריאלי, שינויים שכולם קשרו לחומרת מחלת האסתמה.

החוקרים מציינים כי יש צורך בהמשך המחקר בתחום ומסכמים כי היקף הפגיעה בתפקוד הציליה בחולים עם אסתמה בחומרה בינונית עד קשה בהשוואה לזו של נבדקים בריאים הינה מרשימה ובעלת משמעות קלינית בסבירות גבוהה מאוד.

J Allergy Clin Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה