האם הנקה במשך פחות מחודש מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 ? (American Journal of Medicine)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ספטמבר של American Journal of Medicine עולה כי הנקה במשך פחות מחודש אחד מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

החוקרים מדווחים כי במהלך המאה האחרונה נרשמה עליה דרמטית בשכיחות סוכרת מסוג 2. ידוע כי לדיאטה ופעילות גופנית השפעה משמעותית על הסיכון לסוכרת מסוג 2, אך מעטים מבינים כי הנקת מפחיתה גם את הסיכון של האם לפתח סוכרת בשלב מאוחר יותר במהלך החיים, בעקבות הפחתת ההשמנה הבטנית האימהית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין משך, עקביות ובלעדיות ההנקה ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 במדגם של נשים בגילאי 40-78 שנים, המייצגות את האוכלוסייה הכללית. המדגם כלל 2233 נשים שלחוק חלק בפרויקט RRISK (Reproductive Risk factors for Incontinence Study at Kaiser), בין השנים 2003-2008. החוקרים תיקננו לגיל, לידות קודמות, גזע, השכלה, כריתת רחם, פעילות גופנית, עישון וצריכת אלכוהול, היסטוריה משפחתית של סוכרת וערכי BMI.

מבין המשתתפות במחקר, 1828 היו אימהות; למעלה ממחציתן (56%) הניקו במשך לפחות חודש אחד. בהשוואה לנשים שלא ילדו בעבר, באלו שהניקו באופן קבוע את כל ילדיהם במשך לפחות חודש אחד, הסיכון המתוקן לסוכרת מסוג 2 היה דומה (OR = 1.01,  95% CI = 0.56-1.81), בעוד שאימהות שמעולם לא הניקו את ילדיהן היו בסיכון מוגבר (OR = 1.92,  95% CI = 1.14-3.27). בהשוואה לאימהות שהניקו בלבד במשך 1-3 חודשים, אלו שמעולם לא הניקו בלבד היו בסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 (OR = 1.52,  95% CI = 1.11-2.10).

הסיכון לסוכרת מסוג 2 עולה בעקבות הנקה במשך פחות מחודש לאחר לידה במועד, זאת ללא תלות בפעילות גופנית וערכי BMI בשלב מאוחר יותר במהלך החיים. יש לעודד אימהות להניק בלבד את כל ילדיהם במשך לפחות חודש אחד.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר תצפיתי, עם אפשרות להטיות זיכרון ודיווח, העדר נתונים אודות דרגת ההשמנה האימהית או העמידות לאינסולין בעת ההיריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים סיבה טובה נוספת לעודד נשים להניק את ילדיהן, לפחות במהלך החודש הראשון לחיים.

Am J Med. 2010;123:863.e1-863.e6

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה