האם יש ערך מוסף לטיפול בסטטינים בנשים עם PCOS? (מתוך Fertil Steril)

חוקרים מדווחים במאמר חדש שפורסם ב-Fertility & Sterility כי הטיפול בסטטינים אינו מסייע בשיפור התפקוד הוסקולארי בנשים עם תסמונת PCOS (Polycystic Ovary Syndrome) וקובעים כי הסיבה היחידה בגינה יש לטפל בתרופות אלו בנשים עם התסמונת הינה הפרעה ברמות השומנים בדם.

לדברי החוקרים, בשלב זה אין די נתונים התומכים במתן סטטינים לנשים עם תסמונת PCOS שאינן עונות על קריטריוני National Cholesterol Education Program Panel למתן טיפול בסטטינים.

החוקרים כותבים כי באופן כללי, סטטינים מביאים להפחתת רמות LDL ועשויים לשפר את הרחבת כלי הדם התלוי בזרימה, מדד לא-פולשני לתפקוד האנדותל וסמן מוקדם לטרשת עורקים.

סטטינים עשויים אף לצמצם את התהליך הדלקתי ולהפחית אירועים קרדיווסקולאריים. עם זאת, עד כה הם לא נבחנו באופן ספציפי בנשים עם תסמונת PCOS, הפרעה בה לדיסליפידמיה מרכיב חשוב.

במחקר הנוכחי, החוקרים חילקו באקראי 20 נשים עם PCOS וערכי LDL מעל 100 מ”ג לד”ל לטיפול ב-Atorvastatin (ליפיטור) במינון 40 מ”ג ליום , או פלסבו למשך שישה שבועות.

הטיפול הביא לירידה ברמות אנדרוגנים בדם, סמני דלקת ולחץ דם. אך הטיפול הביא גם לעליה ברמות אינסולין והולכה בעורק הברכיאלי במהלך היפרמיה ריאקטיבית.

למרות של-Atorvastatin הייתה השפעה מועילה על לחץ הדם ורמות אנדרוגנים במחקר, החוקרים מצאו כי הטיפול הביא להחמרת היפראינסולינמיה ולא הביא לשיפור תפקוד האנדותל בנשים עם PCOS.

Fertil Steril. Posted online December 8, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה