האם אנשים יעדיפו ארוחה קטנה יותר באם זו תוצע להם? (מתוך International Journal of Obesity)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר הולנדי חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון International Journal of Obesity עולה כי הצעת ארוחה בגודל קטן יותר לצד ארוחות בגודל רגיל בקפיטריות עשויה לסייע לאנשים מסוימים לצמצם את צריכתם הקלורית.

לדברי החוקרים, המינונים הקטנים יותר של מזון עשויים לפעול גם בהקשרים נוספים, ועשויים לסייע בצמצום מגיפת ההשמנה, אם כי מוקדם מכדי לדעת אם אותם אנשים הבוחרים במנה קטנה יותר מפצים על כך בצריכת מזון רב יותר בהמשך היום.

החוקרים טוענים כי עבודתם זו הינה הראשונה הבוחנת את הרגלי האכילה של אנשים אשר בפניהם מוצגת האפשרות של ארוחות קטנות יותר, וזאת עם וללא הורדת המחיר הנלווית לכך.

למחקר גויסו 25 קפיטריות במקומות עבודה ברחבי הולנד, אשר הוקצו אקראית לאחת משלוש קבוצות: בקבוצה הראשונה, הוצעה לסועדים ארוחה חמה שגודלה שני-שליש מגודל הארוחה הרגילה, בשני-שליש המחיר, וזאת לצד הארוחות הרגילות. בקבוצה השנייה של הקפיטריות הוצעו גם כן מנות קטנות יותר, אולם עם תמחור לפיו עלות הארוחה ירדה עם העלייה בגודל המנה. בקבוצה השלישית, אשר שימשה כקבוצת ביקורת, הוצעו רק ארוחות בגודל רגיל.

החוקרים מציינים כי במהלך ארבעת שבועות המחקר, למעלה מ-300 סועדים השיבו לשאלונים שבועיים, וכן הושווה היקף המכירות בין הקפיטריות השונות.

בסך הכל, נמצא כי כ-10% מהארוחות החמות שנמכרו היו מנות בגודל קטן. הסועדים בעלי הסבירות הנמוכה ביותר לבחירה בארוחה קטנה היו גברים, ואלו עם רמת השכלה גבוהה יותר. החוקרים מציינים כי למרבה ההפתעה, נראה שמחיר הארוחה לא השפיע על החלטת הסועדים.

כמובן, יתרונות הבחירה בארוחה בגודל קטן עשויים להיעלם באם הסועדים ישלימו את כמות הקלוריות בצורה כלשהי, ועל כן ביקשו החוקרים לבחון הרגלי אכילה ‘מפצים’, כגון בחירה במוצרי מזון מטוגנים רבים יותר בעת הארוחה, צריכת חטיפים או צריכת ארוחות גדולות יותר בבית, בהמשך היום.

בקנה אחד עם תוצאות מחקרים קודמים בתחום, מציינים החוקרים כי תשובות הסועדים לשאלונים מעידות על כך שאלו מהם שבחרו במנות הקטנות יותר יתכן ואכלו יותר בהמשך היום. לפיכך, יש מקום לדבריהם להמשך המחקר ביחס לצריכת חטיפים או ארוחות גדולות בבית, ובייחוד באלו מהנבדקים הסובלים ממשקל עודף או מהשמנת יתר.

לדברי החוקרים, מספר הארוחות הקטנות שנמכרו נראה היה סביר, ומציע כי להצעת ארוחות קטנות יותר יתכנו השלכות חיוביות בכל בנוגע לבריאות הציבור. הם מזכירים כי מזה מספר עשורים חלה עלייה בגודל המנות הנמכרות בארצות הברית ובאירופה, וכי מחקרים קודמים מראים כי ‘הגדלת הארוחה’ (Supersizing) מביאה עמה עלייה בצריכת המזון ובסיכון להשמנת יתר.

Int J Obesity 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה