עליה בקריאטינין לאחר ניתוח לבבי והסיכון למחלת כליות בטווח הארוך (Arch Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב-Archives of Internal Medicine עולה כי אף עליה קלה בריכוז קריאטינין בדם לאחר ניתוח לבבי מלווה בסיבוכים כליתיים ארוכי-טווח. החוקרים מצאו קשר מדורג בין היקף העליה בקריאטינין לאחר ניתוח לבבי ובין סיכון מוגבר למחלת כליות כרונית, התקדמות מחלת כליות ותמותה.

החוקרים מסבירים כי נזק כלייתי חריף הינו תופעה נפוצה בחולים לאחר ניתוח לבבי וידוע כי מלווה בעליה קצרת טווח במשך האשפוז בבית חולים, בסיכון לזיהומים, עלויות אשפוז ותמותה. עם זאת, ההנחה היתה כי באלו ששרדו נזק כלייתי חריף, אין סיבוכים ארוכי טווח. מחקרים שפורסמו לאחרונה הצביעו על מגמה אחרת.

החוקרים ביקשו לבחון אם קיים קשר בין היקף העליה בקריאטינין לאחר ניתוח לבבי ובין תוצאות ארוכות טווח ב-29,388 נבדקים לאחר ניתוח לבבי בין השנים 1999-2005. היקף העליה בקריאטינין הוגדר לפי אחוז השינוי מהרמה הבסיסית של קריאטינין לרמת השיא של לאחר ניתוח לבבי וסווג כהעדר עליה (מתחת ל-0%), דרגה I (1%-24%), II (25%-49%), III (50%-99%) או IV (100% ומעלה).

לאחר תקנון, החוקרים מצאו כי היארעות מחלת כליות כרונית, התקדמות מחלת כליות ותמותה עלו בחולים עם עליה גדולה יותר ברמת קריאטינין, כאשר הסיכון היה גבוה יותר משמעותית מיד לאחר העליה בקריאטינין, ונחלש עם הזמן.

Arch Intern Med 2011; 171:226-233

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה