האם יש תועלת למתן תכשירים ממשפחת PPI לטיפול בחולי אסתמה? (Arch Intern Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו ב-Archives of Internal Medicine עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) במבוגרים עם אסתמה מביא לשיפור מובהק סטטיסטית במדד PEF (Peak Expiratory Flow) בשעות הבוקר. עם זאת, השיפור לא היה קליני.

החוקרים כותבים כי GERD (Gastroesophageal Reflux Disease) מופיעה בשכיחות די גבוהה בחולי אסתמה. הטיפול ב-PPI לשיפור איזון אסתמה עודנו שנוי במחלוקת. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את היעילות של תכשירים ממשפחת PPI בטיפול באסתמה, על-בסיס מדדים סובייקטיביים ואובייקטיביים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, PubMed, EMBASE ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials במטרה לאסוף מחקרים אקראיים, מבוקרי-פלסבו, להערכת התועלת של תרופות ממשפחת PPI בטיפול במבוגרים עם אסתמה.

מדד PEF בבוקר היה התוצא העיקרי של הסקירה. יעדי סיום משניים אובייקטיביים כללו מדד PEF בערב ומדד FEV1 (Forced Expiratory Volume in 1 second) ויעדי סיום משניים סובייקטיביים היו מדד תסמיני אסתמה ומדד Asthma Quality of Life Questionnaire.

הסקירה כללה 11 מחקרים שענו על הקריטריונים שהוגדרו, עם סך כולל של 2,524 משתתפים. בהשוואה לפלסבו, טיפול ב-PPI לווה בשיעור PEF ממוצע גבוה יותר בשעות הבוקר (הבדל ממוצע של 8.68 ליטר לדקה).

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק בין PPI ובין פלסבו באף אחד מיעדי הסיום המשניים, כולל מדד תסמיני אסתמה, Asthma Quality of Life Questionnaire, מדד PEF בשעות הערב ו-FEV1.

הטיפול ב-PPI במבוגרים עם אסתמה הביא לשיפור קל, מובהק סטטיסטית, במדד PEF בשעות הבוקר. עם זאת, היקף השיפור אינו צפוי להיות בעל משמעות קלינית. אין מספיק עדויות בכדי להמליץ על טיפול אמפירי בתכשירים אלו באופן רוטיני בחולי אסתמה.

החוקרים מציניים כי העליה במדד PEF בשעות הבוקר הייתה גדולה יותר בקרב חולים שלקחו חלק במחקרים שכללו חולים עם GERD. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Arch Intern Med. 2011;171:620-629

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה