חלבון surfactant protein-D נמצא קשור לשיעור תחלואה ותמותה קרדיווסקולרית (מתוך Eur Heart J)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת European Heart Journal עולה כי חלבון המיוצר בבועיות הריאה עשוי להוות גורם מנבא לתחלואה ותמותה קרדיווסקולרית.

חלבון surfactant protein-D (או SP-D ) הינו חלבון ייחודי לריאות, אשר ניתן לזיהוי בדם. במחקר זה מדדו החוקרים רמת SP-D ב-806 מטופלים אשר עברו צנתור על מנת להעריך קשר בין רמת חלבון זה לבין תמותה קרדיווסקולרית. כמו כן, מדדו החוקרים רמות SP-D באוכלוסיה של כמעט 4500 מטופלים ללא מחלת לב קורונרית, אך עם עישון פעיל או עישון בעבר, על מנת להעריך קשר בין רמת חלבון זה לבין תחלואה קרדיווסקולרית.

החוקרים מצאו כי במטופלים אשר נפטרו במהלך המעקב הייתה רמה גבוה יותר באופן מובהק של SP-D יחסית לרמה במטופלים ששרדו (ממוצע של 85.4 ננוגרםמ”ל לעומת 64.8 ננוגרםמ”ל, P<0.0001 ). במטופלים אשר היו ברבעון העליון מבחינת רמת SP-D נמצא סיכון לתמותה קרדיווסקולרית גבוה פי 4.4 מזה של מטופלים ברבעון התחתון (P<0.0001 ), ללא קשר למין, גיל, ופרופיל שומנים.

בקבוצת המעשנים הנוכחיים והמעשנים לשעבר ללא סיפור של מחלה קורונרית מצאו החוקרים כי רמות SP-D היו גבוהות יותר בקרב המטופלים אשר אושפזו או נפטרו ממחלה קרדיווסקולרית בהשוואה לאלה שלא (רמה ממוצעהת של 99.8 ננוגרםמ”ל לעומת 90.6 ננוגרםמ”ל, P=0.0001 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי החלבון SP-D נמצא כגורם מנבא טוב לתחלואה ותמותה קרדיווסקולרית, ועשוי להוות גורם סיכון יחד עם גיל, מין ופרופיל שומנים.

Eur Heart J, June 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה