פרופיל מטבולי מורחב עשוי לשפר ניבוי התפתחות טרשת עורקים (מתוך כנס EAS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של איגוד הטרשת האירופאי (European Atherosclerosis Society 2011 Congress ) עולה כי בצוע פרופיל מטבולי עשוי לעזור לזהות מטופלים צעירים הנמצאים בסיכון לפתח טרשת עורקים. החוקרים הסבירו כי מטרת מחקר זה הייתה שיפור מניעה ראשונית של טרשת.

במחקר נכללו 1570 משתתפים בריאים בגילאים 24-39 ממחקר Cardiovascular Risk in Young Finns . החוקרים השתמשו בגורמי סיכון ידועים וברמות מטבוליטים בדם על מנת לנבא התפתחות עיבוי שכבות העורקי intima-media thickness (IMT) מעל אחוזון 90 או התפתחות פלאק טרשתי במהלך מעקב של 6 שנים.  

החוקרים הסבירו כי לפי המודל המטבולומי (metabolomics model ) ניתן לזהות את התהליכים הפתופיזיולוגיים המביאים להתפתחות טרשת. על מנת לעשות זאת, מודדים החוקרים את תת-קבוצות השומנים בדם, כולל כולסטרול vLDL, LDL, HDL , כמו גם כולסטרול כולל, כולסטרול חופשי, כולסטרול אסתר, פוספוליפידים, טריגליצרידים והרמה הכוללת של השומנים. בנוסף, מודדים החוקרים חומצות שומן אומגה-3 ואומגה-6, כמו גם חומצות אמינו, חלבונים ומטבוליטים נוספים.

החוקרים מצאו כי עבור המדדים הרגילים, כולל כולסטרול LDL , HDL , וטריגליצרידים, הסיכון לפתח IMT גבוה או פלאק טרשתי בקרב המשתתפים עם מדדים לא תקינים היה דומה לסיכון ממחקרים קודמים. למשל, רמות גבוהות של LDL נמצאו קשורות בעליה של 35% בסיכון לפתח טרשת עורקים תת-קלינית, ואילו רמות גבוהות של HDL נמצאו קשורות בירידה של 21% בסיכון זה.

עם זאת, מצאו החוקרים כי בהתבסס על גודל חלקיקי הכולסטרול וכן על מדדים מטבוליים נוספים הסיכון לפתח טרשת עולה. כך, לאחר תקנון למין, גיל, BMI , לחץ דם וסיפור משפחתי, מצאו החוקרים כי העליה בסיכון לפתח IMT גבוה או פלאק טרשתי הייתה 43% בהנתן כולסטרול LDL גדול, 50% בהנתן כולסטרול LDL בינוני, ו-46% בהנתן כולסטרול LDL קטן. כולסטרול vLDL קטן נמצא קשור בעליה של 39% בסיכון לפתח מחלה תת-קלינית.

חומצה לינולאית (linoleic acid ) וחומצת DHA (או docosahexaenoic acid ) נמצאו קשורות בטרשת תת-קלינית. חומצה לינולאית נמצאה כמעלה את הסיכון לטרשת, בעוד ש-DHA נמצאה כמגנה מפני סיכון זה. חומצות האמינו tyrosine, glutamine נמצאו קשורות בעליה של 35% בסיכון לפתח טרשת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי כעת יש צורך בהערכת הקשר בין תוצאות המודל המטבולי לבין ארועים קרדיווסקולריים.

EAS 2011: The 79th European Atherosclerosis Society Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה