גיוס הורים, בתי ספר ואף תוכניות טלוויזיה למאבק כנגד השמנה (מתוך כנס Obesity)

לאור העדויות לפיהן מקור הקשר בין גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ובין השמנה נעוץ בילדות, אחת המטרות העיקריות של בריאות הציבור הינה לשכנע ילדים להקפיד על תזונה נכונה, סוגיה שהיוותה את המוקד העיקרי של מחקר חדש שהוצג בכנס Obesity 2011.

לדברי החוקרים שהובילו את פרויקט Project Healthy Schools, במידה ויחול שינוי בבתי הספר ובבתיהם של ילדים כך שיהוו מודל טוב לחיקוי הרגלי תזונה, אזי ניתן יהיה לראות שינוי אמיתי וארוך טווח במצב הבריאותי של ילדים אלו כאשר יגיעו לבגרות.

במחקר שהוצג במהלך הכנס מצאו חוקרים כי ארוחות הצהריים שנמכרו לילדים בשבעה בתי ספר היו בריאות יותר מארוחות הצהריים שהביאו ילדים בבתי ספר אלו מביתם. במהלך צפייה בלמעלה מ-2,100 ארוחות צהריים, ארוחות הצהריים הביתיות כללו לעיתים רחוקות ירקות, פירות ו/או מוצרי חלב, וכללו לעיתים קרובות חטיפים עתירי סוכר ו/או שומן. יש מחקר שמצא אף כי הדרכת ילדים בנוגע לבריאות ותזונה עשויה אף לשפר את הרגלי הבריאות של הוריהם.

חוקרים אחרים הציגו תוצאות פרויקט Family Ties to Health, בו 50 הורים עם לפחות ילד אחד בגילאי 2-5 שנים, חולק באקראי להתערבות תזונתית או ללא התערבות. אלו בקבוצת ההתערבות קיבלו ייעוץ ועידוד כיצד לשפר את הרגלי התזונה של הילד, כולל שיחות טלפוניות מהחוקרים, ספרי ילדים אודות הרגלי בריאות, ועיתונים עם מידע אודות שיפור הבריאות המשפחתית. מסקירת הנתונים עולה כי המשפחות בקבוצת ההתערבות אכלו כמות גדולה יותר של פירות וירקות, הן בזמן ארוחות והן בין ארוחות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, למרות שהעלייה בצריכת הירקות לא הייתה מובהקת סטטיסטית. ההורים בקבוצת ההתערבות דיווחו גם על תחושת יכולת עצמית גבוהה יותר לעודד הרגלי תזונה בריאים, בהשוואה להורים בקבוצת הביקורת.

לעיתים קשה לנווט את ההעדפות התזונתיות של ילדים לאפשרויות בריאות יותר, בעיקר כאשר חברות אלו משתמשות בתוכניות ובסרטי הטלוויזיה המועדפים על הילדים בכדי למכור את המוצרים. מחקר בנושא הוכיח כי במשפחות עם מוצרי מזון שכללו דמויות מפורסמות צרכו כמות גדולה יותר של ירקות ופירות בכל נקודות הזמן, בעוד שבקבוצת הביקורת לא חל שינוי בצריכת פירות וירקות. מכאן עולה כי שיטות שיווק המזון עשויות להשפיע משמעותית על הרגלי צריכת פירות וירקות בילדים.

ידוע כי לבני נוער הרגלי תזונה ירודים, ברור כי הם שותים משקאות עתירי סוכר ואוכלים מזון מהיר וכי חברות המזון למעשה משקיעות יותר בשיווק לבני נוער מאשר לילדים צעירים. תלמידים בבתי ספר תיכונים הם עדיין ילדים גם כן, אך כעת הם יכולים להסתדר בכוחות עצמם. יש לנקוט בדרכים לשיפור הסביבה גם עבור אוכלוסיה זו עם הגנה טובה יותר עבורם.

סוגיה חשובה נוספת נוגעת לאורח החיים הסדנטרי הנפוץ מאוד כיום. מחקר הוכיח כי באזורים בהם לא ננקטים מאמצים להגדיל את הפעילות הגופנית של ילדים, שכיחות השמנת-יתר הגבוהה ביותר. למרות היתרונות הברורים של פעילות גופנית עבור ילדים, לעיתים קרובות מצמצמים בתוכניות להדרכה בנושא כושר גופני, במטרה לנסות ולאזן את התקציב.

מתוך Obesity 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה