הכנסת תומכנים בהנחיית FFR עדיפה על טיפול תרופתי אופטימאלי

מניתוח ביניים של תוצאות מחקר FAME II, בו נערכה השוואה בין מדידת FFR (Fractional Flow Reserve) במהלך צנתור להשתלת תומכנים עם טיפול תרופתי אופטימאלי ובין טיפול תרופתי אופטימאלי בלבד, עולה עדיפות ברורה לגישה בהנחיית FFR, ובעקבות זאת ועדת המעקב של המחקר החליטה על הפסקת ההקצאה האקראית לטיפול תרופתי בלבד.

מהסקירה עולה כי חלה ירידה מובהקת סטטיסטית בצורך באשפוז חוזר לבית החולים ורה-וסקולריזציה דחופה כאשר בוצעה הערכה המבוססת על FFR להכוונת הטיפול בחולים עם מחלת עורקים כליליים.

FFR הינו מדד פיזיולוגי לקביעת החומרה ההמודינאמית של ההיצרות בעורקים הכליליים ומזהה באופן ספציפי את ההיצרויות האחראיות לחסימת זרימת הדם ללב, וכך מסייעת בהכוונת הקרדיולוגים בזיהוי הנגעים הדורשים הכנסת תומכנים.

במסגרת מחקר FAME II חולקו באקראי 1219 חולים עם מחלה כלילית יציבה ב-28 מרכזים באירופה, ארצות הברית וקנדה; אלו שכבר לקחו חלק במחקר יוותרו במעקב, בהתאם לפרוטוקול, אך לא ייכללו חולים חדשים. כיום, אין הבדל בשיעורי התמותה או אוטמים לבביים בין שתי הקבוצות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את תוצאות הצנתור הכלילי לאחר מחקר COURAGE, בו לא הודגמו הבדלים בתוצאות בין צנתור כלילי עם טיפול תרופתי אופטימאלי, בהשוואה לטיפול תרופתי אופטימאלי בלבד. עם זאת, מחקר COURAGE לא דרש השתלת תומכנים בהנחיית FFR.

ממצאי המחקר מחזקים את התוצאות החיוביות ממחקר FAME I, שהדגימו ירידה של 25% בשיעור הסיבוכים הכליליים המג’וריים בחולים לאחר PCI בהנחיית FFR, בהשוואה ל-PCI בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים תמיכה נוספת לשימוש במדד FFR כחלק מהטיפול הסטנדרטי בחולים עם מחלת עורקים כלילית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה