מה בין צריכת דגים ובין היארעות סוכרת? (Diabetes Care)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה חדשה ממנה עולה כי אין קשר בין צריכת דגים או שמן דגים ובין התפתחות סוכרת.

מנתונים אקולוגיים עולה קורלציה הפוכה בין צריכת דגים ובין שכיחות סוכרת. עם זאת, נתונים אפידמיולוגים אודות צריכת דגים והיארעות סוכרת שנויים במחלוקת ואינם חד-משמעיים. לפיכך, בסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים לערוך חיפוש בספרות הרפואית ולקבוע את הקשר בין צריכת דגים ובין הסיכון לסוכרת.

החוקרים אספו מחקרים פרוספקטיביים שפורסמו עד אוגוסט 2011. מידע נוסף נאסף מחיפוש באתרי גוגל או חיפוש ידני ברשימת המקורות של המאמרים הרלבנטיים.

החיפוש העלה תשעה מחקרים (12 מדגמים בלתי-תלויים), עם כ-438,000 משתתפים ומעקב ממוצע של 11.4 שנים. בהשוואה לאלו שלא צרכו מעולם דגים או צרכו דגים בתדירות של פחות מפעם בחודש, יחס הסיכויים להיארעות סוכרת עמד על 0.99 באלו שאכלו דגים חמש פעמים בשבוע, או יותר. תוצאות דומות תוארו עם צריכת חומצות שומן LC-PUFA (Long Chain n-3 Polyunsaturated Fatty Acid).

מיקום המחקר השפיע על הקשר, כאשר תואר קשר הפוך בין צריכת דגים והיארעות סוכרת כאשר התמקדו במחקרים שנערכו במדינות מזרחיות, אך לא כללו מדינות מערביות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות שהצטברו בנושא הובילו לסקירה הנוכחית שתוצאותיה אינן תומכות בקשר ההפוך בין צריכת שמן דגים או דגים ובין התפתחות סוכרת. ייתכן כי קיימים הבדלים בין מדינות מזרחיות ומערביות, ממצאים העשויים להעיד על הבדלים אפשריים בדיאטה המערבית והמזרחית. לאור זאת, החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Diabetes Care. 2012;35(4):930-938

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה