ההשפעה המגנה של פעילות גופנית כנגד התפתחות יתר לחץ דם בחולים עם סיפור משפחתי של יתר לחץ דם (Hypertension)

מתוצאות מחקר ACLS (Aerobic Center Longitudinal Study) עולה כי הגברת הפעילות הגופנית עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בנבדקים עם סיפור משפחתי של יתר לחץ דם. פעילות גופנית בדרגה מתונה וגבוהה מפחיתה את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בשיעור של 26% ו-42%, בהתאמה, וממצאים אלו תומכים במאמצים להגברת הפעילות הגופנית במטופלים בסיכון מוגבר.

לדברי החוקרים, הממצאים תומכים בהמלצות הנוכחיות להקפיד על פעילות גופנית מתונה למניעת התפתחות יתר לחץ דם, בעיקר באלו בסיכון מוגבר למחלה בשל היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם.

תכנית National High Blood Pressure Education Program ממליצה על פעילות גופנית שגרתית כגישה יעילה למניעה ראשונית של יתר לחץ דם. עם זאת, סיפור משפחתי של יתר לחץ דם הינו אחד הגורמים המנבאים המשמעותיים ביותר להתפתחות יתר לחץ דם, כאשר סיפור משפחתי מהווה 35-65% מהשונות בלחץ הדם. לאור ההשפעה המגנה של פעילות גופנית והסיכון המוגבר של סיפור משפחתי של יתר לחץ דם, החוקרים העריכו את ההשפעה על התפתחות יתר לחץ דם ב-6278 משתתפים במחקר.

במהלך 4.7 שנות מעקב, תועדו 1545 מקרים חדשים של יתר לחץ דם. בסה”כ, 33% מהמשתתפים דיווחו על הורה עם לחץ דם גבוה. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 45 שנים והם סבלו מעודך משקל קל לפי מדדי BMI. אלו עם סיפור משפחתי של יתר לחץ דם היו צעירים יותר, עם ערכי כולסטרול נמוכים יותר, לחץ דם גבוה יותר במנוחה ותקופה קצרה יותר במאמץ מקסימאלי על הליכון.

באופן לא מפתיע, נוכחות הורה עם יתר לחץ דם לוותה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם. ממודל רב-משתנים עולה קשר בין סיבולת לב-ריאה בינונית עד גבוהה ובין ירידה משמעותית בסיכון ליתר לחץ דם. לאחר תקנון להרגלי עישון, צריכת אלכוהול, לחץ דם במנוחה, היפרכולסטרולמיה, BMI וחוסר פעילות גופנית, רק סיבולת לב-ריאה בדרגה גבוהה לוותה בסיכון מופחת ליתר לחץ דם.

בנבדקים עם הכושר הגופני הירוד ביותר עם סיפור משפחתי של יתר לחץ דם נרשמה עליה של 70% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם, בהשוואה לאלו שהיו בכושר גופני גבוה וללא היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם. לשם השוואה, באלו עם סיפור משפחתי של יתר לחץ דם, אך עם סיבולת לב ריאה גבוהה, נרשמה עליה של 16% בלבד בסיכון ליתר לחץ דם, בהשוואה לנבדקים שהיו בכושר וללא סיפור משפחתי של יתר לחץ דם.

מניתוח הנתונים אודות נבדקים עם סיפור משפחתי של יתר לחץ דם בלבד, באלו שהיו בכושר גופני בינוני עד גבוה נרשמה ירידה של 21% ו-34% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם, בהתאמה, בהשוואה לאלו עם סיבולת לב-ריאה ירודה.

Hypertension 2012; 2012; 59:1220-1224

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה