בדיקות סקר אלקטרוקרדיוגרפיות אינן נדרשת למבוגרים ללא-תסמינים (Ann Intern Med)

צוות ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) מאשר את המלצותיו משנת 2004 כנגד ביצוע שגרתי של בדיקות אלקטרוקרדיוגרפיות כסקירה של מבוגרים א-תסמיניים בסיכון נמוך למחלת לב כלילית, כך לפי ההנחיות המעודכנות שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב כלילית הינה הגורם המוביל לתמותה בארצות הברית, הן בנשים והן בגברים, ואחראית לכ-40% מכלל מקרי התמותה בכל שנה. בהמלצות משנת 2004 מטעם ה-USPSTF הוסבר כי אין עדויות התומכות בתועלת של בדיקת סקירה באמצעות אק”ג במבוגרים א-תסמיניים, בסיכון נמוך למחלת לב כלילית. צוות המשימה ביסס את המלצותיו הנוכחיות על עדויות שהיו זמינות משנת 2004.

לאחר תקנון לגורמי סיכון למחלת לב כלילית, מספר אבנורמליות בתרשימי אק”ג במנוחה ובמאמץ נקשרו עם סיכון מוגבר לאירוע כלילי חמור. עם זאת, אין עדויות מספקות בכדי לקבוע כי הוספת ממצאי אק”ג להערכת גורמי הסיכון המקובלים תביא לשיפור הסיווג של חולים לקבוצות סיכון נמוך, בינוני או גבוה.

לפי האפידמיולוגיה והמהלך הטבעי של מחלת לב כלילית, כמו גם משטרי הטיפול המבוססים על ריבוד הסיכונים, צוות המשימה קבע כי העדויות אינן מספקות להערכת ההיקף בו מידע נוסף מתרשימי אק”ג במנוחה או במאמץ יביא לשינוי ריבוד הסיכון והטיפול הנלווה. לפיכך, צוות המשימה לא הצליח לקבוע אם מידע נוסף כזה יפחית את מספר או חומרת אירועי מחלת לב כלילית.

הנזקים האפשריים הכרוכים בבדיקות סקירה במבוגרים א-תסמיניים עם תרשימי אק”ג במנוחה ובמאמץ הם קטנים וכוללים פרוצדורות פולשניות מיותרות, טיפול-יתר וקביעת אבחנה שגויה.

ה-USPSTF קובע בוודאות בינונית כי הנזק האפשרי של בדיקת סקר למחלת לב כלילית עם תרשימי אק”ג במנוחה או במאמץ שווה או עולה על התועלת האפשרית במבוגרים א-תסמיניים בסיכון נמוך למחלת לב כלילית.

לסיכום, חסרות עדויות וכי לא ניתן לקבוע את מאזן עלות-תועלת של בדיקות סקירה למחלת לב כלילית, המבוססות על תרשימי אק”ג בזמן מאמץ או מנוחה במבוגרים א-תסמיניים בסיכון בינוני או גבוה.

במבוגרים א-תסמיניים בסיכון נמוך למחלת לב כלילית, צוות המשימה מטעם ה-USPSTF ממליץ כנגד ביצוע בדיקות סקר באמצעות תרשימי אק”ג במנוחה או במאמץ לניבוי אירועם כליליים. מדובר בהמלצה בסיווג D.

העדויות הזמינות כיום אינן מספקות להערכת התועלת אל מול הנזקים של בדיקות סקירה באמצעות תרשימי אק”ג במנוחה או במאמץ.

בעוד שאין עדויות מספקות בכדי לקבוע אם לבדיקת סקירה תועלת במבוגרים בסיכון מוגבר, באלו בסיכון בינוני למחלת לב כלילית הפוטנציאל הגדול ביותר לתועלת של בדיקות סקירה המבוססות על תרשימי אק”ג.

Ann Intern Med. Published online July 31, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה