מקומם של רוקחים בטיפול בחולים עם אוסטיאוארתריטיס (Arthritis Care Res)

רוקחת

העלויות הכלכליות והחברתיות על-רקע אוסטיאוארתריטיס צפויות לעלות עם הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בשכיחות הפרעות שמקורן במערכת השריר והשלד. רוקחים בקהילה עשויים לשחק תפקיד ייחודי בסיוע בזיהוי חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך ולהוביל למתן הטיפול ההולם.

לדברי החוקרים, שפרסמו את מאמרם בכתב העת Arthritis Care & Research, במחקר האקראי-מבוקר עם רוקחים שהחלו בהתערבות מולטי-דיציפלינרית או לטיפול סטנדרטי (עלון מידע). מהתוצאות עלה שיפור משמעותי באיכות הכוללת של הטיפול באוסטיאוארתריטיס עם תכנית שהחלה ביוזמת רוקחים.

החוקרים גייסו למחקר רוקחים מהקהילה על-בסיס מיקום גיאוגרפי באזור ונקובר, עם לפחות שני רוקחים מכל בית מרקחת שלקח חלק במחקר. 43 רוקחים נכללו במחקר ו-32 השלימו את המחקר. רוקחים אלו חולקו באקראי לקבוצת התערבות (21 רוקחים, 14 מהם השלימו את המחקר) או קבוצת ביקורת (21 רוקחים, 18 מהם השלימו את המחקר).

מבין הרוקחים שחולקו באקראי, 26% (11/43) פרשו מהמחקר. החוקרים חושדים כי הסיבה לכך נבעה, לאופן בחלקה, מכך שהרוקחים לא קיבלו פיצוי עבור המשימה הנ”ל באותה עת. מכאן עולה עוד כי מתן מימון והקצאת צוותים עשויה להוות את המחסום העיקרי ליישום תכנית זו .

החולים גויסו באמצעות מידע פאסיבי (פוסטרים ושיחות לצד המדף). לפחות שני רוקחים בכל אתר התבקשו לזהות ולכלול משתתפים בגילאי 50 ומעלה, שסבלו מכאבי ברכיים או נוקשות בברכיים במרבית הימים במהלך החודש האחרון, עם מדד מסת גוף של מעל 25 ק”ג למטר בריבוע, ולא לקחו חלק בתכנית אימונים פורמאלית במהלך ששת החודשים האחרונים.

73 החולים שגויסו לקבוצת ההתערבות זכו לייעוץ אישי עם רוקח, שהציע להם שאלון סקירה לאוסטיאוארתריטיס, הדרכה, טיפול בתרופות להקלה על כאב, והפניה לתכנית אימונים בהנחיית פיזיותרפיסט. דו:ח אודות הייעוץ של הרוקח לחולה נשלח לרופא המטפל בחולה, עם זיהוי החולים בסבירות גבוהה לאבחנה של אוסטיאוארתריטיס של הברך, המלצות של הרוקח בנוגע לטיפול התרופתי. החולים התבקשו לקחת חלק בתרגילי אימון גופני פעמיים בשבוע, למשך שישה שבועות.

66 המשתתפים בבתי המרקחת שסיפקו טיפול סטנדרטי קיבלו עלון מידע.

בחולים בקבוצת ההתערבות איכות הטיפול באוסטיאוארתריטיס הייתה גבוהה יותר משמעותית, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת, עם הבדל של 45.2% בין הקבוצות. לאחר שלושה ושישה חודשים, המשתתפים בקבוצת ההתערבות זכו לשיפור גדול יותר במדד הכולל להערכת כאב ובמדדי תפקוד, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול סטנדרטי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי רוקחים יכולים לשחק תפקיד חשוב בהתחלת טיפול בחולים לצמצום פער הטיפול באוסטיאוארתריטיס. עם העליה בשכיחות אוסטיאוארתריטיס, טיפול מתואם עשוי להוות גישה חדשה למניעה וטיפול בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך.

Arthritis Care Res. Published online August 28, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה