במאמר חדש שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הימנעות מצריכת אלכוהול מובילה לעליה במדדי ספיגת עצם, בעוד שבאלו הממשיכים לשתות אלכוהול נרשמה ירידה במדדי ספיגת עצם.
ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים אפידימיולוגיים רמזו לקשר בין מסת עצם גבוהה יותר ובין צריכת אלכוהול מתונה בנשים לאחר-מנופאוזה. עם זאת, המנגנונים התאיים האחראיים להשפעה המועילה של אלכוהול על העצם אינם-ידועים. ספיגת עצם מוגברת, בשילוב עם חוסר איזון בו ספיגת העצם עולה על יצירת עצם, הינו המנגנון המרכזי לאובדן עצם לאחר-מנופאוזה. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשערה כי צריכה מתונה של אלכוהול מפחיתה את ספיגת העצם לאחר מנופאוזה.
בדיקת DEXA (Dual-Energy X-ray Absorptiometry) שימשה להערכת 40 נשים לאחר-מנופאוזה (גיל ממוצע של 56.3 שנים), שצרכו אלכוהול בכמות של 19 גרם ליום. רמות סמני יצירת עצם בדם (Osteocalcin ו-C-terminal Telopeptide) נמדדו בתחילת המחקר ולאחר הפסקת צריכת אלכוהול למשך 14 ימים. לאחר מכן, הנשים שתו אלכוהול ונבחנו בבוקר למחרת.
מהתוצאות עולה כי קיימת קורלציה חיובית בין צפיפות המינראלים של העצם בטרוכנטר ובירך כולה ובין היקף צריכת אלכוהול. רמות Osteocalcin ו-CTx בדם עלו לאחר הפסקת צריכת אלכוהול (4.1%, p=0.01 ו-5.8%, p=0.02, בהשוואה לתחילת המחקר, בהתאמה). רמות Osteocalcin ו-CTx ירדו לאחר חזרה לשתיית אלכוהול, בהשוואה ליום הקודם (3.4%-, p=0.01 ו-3.5%-, p=0.05, בהתאמה), לערכים שלא היו שונים מערכי הבסיס (p>0.05).
מתוצאות המחקר עולה כי ישנו מנגנון תאי לצפיפות העצם המוגברת בנשים לאחר-מנופאוזה, הנוהגות לשתות אלכוהול בכמות מתונה. באופן ספציפי, ההשפעה האינהיביטורית של אלכוהול על ספיגת עצם הביאה להפחתת ההשפעה השלילית של מנופאוזה על העצם.
Menopause. 2012;19(9):974-979









תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!