טיפול הורמונלי חליפי משיג שיפור , ללא סיכון וסקולרי , בנשים המתחילות הטיפול זמן קצר לאחר מנופאוזה (מתוך הכנס השנתי ה-23 מטעם NAMS )

 

מתוצאות מחקר חדש, מחקר ה-KEEPS ,  שהוצגו בכנס השנתי ה-23 מטעם ה-North American Menopause Society עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי עם אסטרוגן במינון נמוך הניתן בצורה פומית או בצורת מדבקה  עורית, ביחד עם טיפול חודשי מחזורי בפרוגסטרון הניתן זמן קצר לאחר התחלת מנופאוזה, מביא לשיפור דיכאון, חרדה, תפקוד קוגניטיבי,  ואוסטיופורוזיס, וכן  ירידה בתופעות גיל המעבר ירידה (כמו הזעות לילה חוסר שינה וכד’) , ללא עלייה בסיכון הקרדיווסקולרי. .

כאמור, הממצאים החשובים יותר של המחקר נוגעים לכך שטיפול הורמונאלי חליפי אינו כרוך בסיכון למחלות לב וכלי דם . התוצאות התקבלו בעניין רב בכנס וקיבלו גם תהודה תקשורתית משמעותית.

מחקר Kronos Early Estrogen Prevention Study ראשי תיבות של ) KEEPS ) הינו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, כפל-סמיות, בן ארבע שנים, שכלל נשים בריאות בגילאי 42-58 שנים (גיל ממוצע, 52 שנים*), שהיו בתוך שלוש שנים מהכניסה למנופאוזה בעת ההקצאה האקראית. המחקר נערך ע”י גוף בלתי תלוי, ה-NIH .

הנשים חולקו באקראי לאחת משלוש הקבוצות הבאות, וכולן קיבלו טיפול מחזורי בפרוגסטרון (Prometrium ) ובנוסף, אחד משלושת הטיפולים הבאים:

  •         טיפול פומי ב-CEE  (Conjugated Equine Estrogen) שניתן כ-Premarin, במינון 0.45 מ”ג ליום, שהינו מינון נמוך יותר מ-0.625 מ”ג ליום ששימש במחקר WHI (Women’s Health Initiative).

  •         טיפול במדבקות עוריות של אסטרדיול (Climara) במינון 50 מיקרוגרם ליום.

  •         פלסבו

  • להערכת הסיכון הקרדיווסקולארי, החוקרים בחנו את עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה (CIMT  או Carotid Intima-Media Thickness ) ואת מדד CAC  (Coronary Artery Calcium ).

    בנוסף, 662 נשים הסכימו להשתתף בחלק הקוגניטיבי של המחקר, שבחן את ההשפעות של טיפול הורמונאלי חליפי על התפקוד הקוגניטיבי ומצב הרוח שלהן במהלך ארבע שנות המחקר.

    המחקר נערך  ע”י ה-   NIHבתשעה מרכזים בארצות הברית ומעבר ל-CAC ו-CIMT , החוקרים עקבו גם אחר תסמינים של חסר הורמונים עקב מנופאוזה ותפקוד מיני במהלך ארבע שנים בהן הנשים קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי.

    החוקרים מדווחים כי אף אחד מהטיפולים החליפיים באסטרוגן בשימוש במחקר לא השפיע על לחץ הדם הסיסטולי או הדיאסטולי, זאת בניגוד למינונים גבוהים יותר של CEE  ששימשו במחקר WHI . מינונים גבוהים אלו הביאו לעליה בלחץ הדם.

    החוקרים מדווחים גם כי טיפול פומי ב-CEE , אך לא מדבקות עוריות, נקשר עם עליה ברמות HDL . עם זאת, טיפול ב­-CEE  הביא גם לעליה ברמות טריגליצרידים. המדבקה העורית לא השפיעה על סמנים אלו.

    דווח גם כי אסטרוגן בצורת מדבקה עורית הביא לשיפור הרגישות לאינסולין.

    במהלך 48 חודשי טיפול באחד מהטיפולים ההורמונאליים החליפיים לעומת פלסבו, לא זוהתה השפעה מדידה, בין אם מזיקה או מועילה, על התקדמות טרשת עורקים, כפי שנקבע לפי בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה, וזוהתה מגמה לא-משמעותית לפיה חלה הצטברות מעטה יותר של CAC .

    ממחקר KEEPS  עולות עדויות לפיהן טיפול הורמונאלי משולב בנשים זמן קצר לאחר מנופאוזה אינו כרוך בנזק קרדיווסקולארי, כפי שנקבע לפי בדיקות הדמיה של העורקים או סמנים ידועים או גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

    בחלק במחקר בו העריכו החוקרים את התפקוד הקוגניטיבי ומצב הרוח, התוצאות היו חיוביות באופן דומה.

    בתום ארבע שנות המחקר, בנשים שקיבלו טיפול פומי באסטרוגן או מדבקת אסטרוגן לא נמצאה עדות לתופעות לוואי על תפקוד הזיכרון, בהשוואה לקבוצת הפלסבו. 

    המסר העיקרי העולה מהמחקר הינו כי לטיפול הורמונאלי הניתן בשלב מוקדם לאחר מנופאוזה אין השפעה שלילית. מנגד, זוהה שיפור משמעותי במדדים להערכת תסמיני דיכאון, חרדה ומתח.

    אחד ממובילי המחקר, ד”ר מיצ’ל הרמן, מנהל מכון Kronos Longevity הדגיש כי תוצאות ה-KEEPS תואמות את המימצאים של מחקר ה-WHI המפורסם, וזאת כאשר בוחנים את התוצאות בקבוצת המטופלות הצעירות יותר, ואלו שנכנסו לגיל המעבר רק לאחרונה. בקבוצה זו, גם במחקר ה-WHI לא הייתה שום עדות לעלייה בסיכון לטרשת עורקים באלו שטופלו באסטרוגן+פרוגסטרון. לידיעה במדסקייפ
    הערת המערכת: זהו פירסום ראשון. צפויים להתפרסם בקרוב  נתונים נוספים. אין ספק שהמחקר  יעורר הדים רבים הן גם בקרב הקהילה המדעית וגם  בציבור הרחב.

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה