התערבות מצד רוקחים לשיפור איזון גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי סוכרת (Diabetes Care)

רוקחת

תוצאות מטה-אנליזה שפורסמה בכתב העת Diabetes Care תומכים בחשיבות התערבות של רוקחים באיזון גורמי הסיכון המג’וריים למחלות לב וכלי דם בחולי סוכרת.

במסגרת הסקירה הסיסטמית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים, ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של טיפול מצד רוקחים על גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בחולי סוכרת אמבולטוריים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE, CINAHL ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials. הם סיווגו את ההתערבויות של רוקחים וערכו מטה-אנליזה להערכת השינוי הממוצע בלחץ הדם, ערכי כולסטרול כולל, ערכי LDL ו-HDL והשינוי במדד מסת הגוף.

הסקירה כללה 15 מחקרים אקראיים ומבוקרים (9,111 חולים), כאשר בשמונה מחקרים תועדו התערבויות של רוקחים בלבד ובשבעה מחקרים ההתערבויות היו של רוקחים, בשילוב עם רופאים, אחיות, דיאטניות או פיזיותרפיסטים.

התערבויות רוקחים כללו טיפול תרופתי, התערבויות להדרכה, משובים לרופאים, מדידות גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם או מערכות תזכורת לחולים.

בהשוואה לטיפול סטנדרטי, התערבויות רוקחים לוו בירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי (12 מחקרים עם 1,894 הדגימו ירידה של 6.2 מ”מ כספית); ירידה בלחץ הדם הדיאסטולי (9 מחקרים עם 1,496 חולים הדגימו ירידה של 4.5 מ”מ כספית); ערכי כולסטרול כולל (8 מחקרים עם 1,280 חולים הדגימו ירידה של 15.2 מ”ג לד”ל); כמו גם ירידה ערכי LDL (9 מחקרים עם 8,084 חולים הדגימו ירידה של 11.7 מ”ג לד”ל) ובמדד מסת הגוף (5 מחקרים עם 751 חולים הדגימו ירידה של 0.9 ק”ג למטר בריבוע).

התערבויות רוקחים לא לוו בשינוי משמעותי בערכי HDL (6 מחקרים עם 826 חולים הדגימו עליה לא-משמעותית של 0.2 מ”ג לד”ל).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה תומכים בהתערבות של רוקחים, לבד או בשיתוף פעולה עם אנשי בריאות אחרים, לשיפור גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי סוכרת.

Diabetes Care Dec 2012;35(12):2706-2717

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה