ההשלכות של רמות לא-מספקות של וויטמין D בדם האם (BMJ)

מתוצאות סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת BMJ עולה כי רמות וויטמין D לא-מספקות במהלך ההיריון מלוות במספר סיבוכים בריאותיים, הן עבור האם והן עבור היילוד.

נתונים תצפיתיים מעידים על קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין מוגבר לסיבוכים בהיריון. למרות ממצאים אלו, הידע וההבנה של החשיבות הקלינית וההשלכות של הקשרים הללו הן מוגבלות.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, PubMed, Embase, CINAHL, Cochrane Database of Systematic Reviews ו-Cochrane Database of Registered Clinical Trials לזיהוי מחקרים שבחנו את הקשר בין רמות וויטמין D בהיריון ובין מספר תוצאות רפואיות. הם זיהו 31 מחקרים שנכללו בסקירה הסיסטמית.

החוקרים כללו מחקרים מקוריים עם תוצאות בעלות עניין והערכת רמות וויטמין D בדם.

מהתוצאות עלה קשר בין רמות וויטמין D נמוכות ובין סיכון מוגבר לסוכרת הריונית (יחס סיכויים של 1.49), ללא עדות להטרוגניות בין המחקרים. הסיכון היה גבוה עוד יותר לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים שונים, כולל מוצא אתני, צבע עור ומדד מסת גוף (יחס סיכויים של 1.98).

מטה האנליזה זיהתה גם קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D בהיריון ובין רעלת היריון (יחס סיכויים של 1.79) ללא עדות להטרוגניות בין המחקרים; תקנון לערפלנים הדגים יחס סיכויים נמוך יותר ולא-משמעותי. בנוסף, רמות וויטמין D נמוכות בהיריון לוו בסיכון מוגבר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון (יחס סיכויים של 1.85) והקשר נותר משמעותי לאחר תקנון לערפלנים (יחס סיכויים של 2.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר משמעותי בין רמות לא-מספקות של וויטמין D ובין סיבוכים במהלך ההיריון ובלידה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע אילו גישות עשויות להביא לשיפור בתוצאות ההיריון והיילוד.

BMJ. Published online March 26, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה