האם דיאטה עתירת-סיבים מגנה מפני אירועים מוחיים? (Stroke)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Stroke עולה כי הגדלת כמות הסיבים בדיאטה עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים. החוקרים מצאו כי לאורך הטווח של הצריכה התקינה של סיבים, עם כל תוספת שבעה גרם ליום, חלה ירידה של כ-7% בסיכון לאירועים מוחיים.

מחקרים קודמים מצאו כי סיבים בתזונה עשויים לסייע בהפחתת גורמי סיכון לאירועים מוחיים, כולל לחץ דם גבוה ורמות LDL מוגברות. החוקרים בחנו את הנתונים משמונה מחקרי עוקבה מארצות הברית, אירופה, אוסטרליה ויפן, שפורסמו בין השנים 1990-2012, עם למעלה מ-200,000 משתתפים. משך המעקב נע בין 8-19 שנים, ומספר המקרים נע בין 95 אירועים מוחיים פטאליים ל-2,781 אירועים מוחיים.

החוקרים זיהו קשר הפוך בין סך צריכת הסיבים בתזונה ובין הסיכון לאירועים מוחיים (אירועים המורגיים ואיסכמיים). הסיכון היחסי עם כל עליה של שבעה גרם ליום עמד על 0.93, עם עדות מסוימת להטרוגניות בין המחקרים.

ארבעה מחקרים דיווחו על הסיכון לאירועים מוחיים והחוקרים זיהו השפעה מגנה לסך צריכת הסיבים בתזונה הן בנשים יפניות (יחס סיכון של 0.73) והן בגברים שבדים (יחס סיכון של 0.69). במחקר Nurses’ Health Study, הערכת הסיכון עמדה על פחות מ-1, אך רווח בר-סמך היה רחב, עדות לאי-ודאות באשר לתפקיד של סיבים בקבוצה זו. לא נמצא קשר במדגם גברים מעשנים.

שלושה מחקרים דיווחו על אירועים מוחיים המורגיים, עם עדות להשפעה מגנה שתועדה במחקר אחד לאירוע מוחי המורגי תוך-מוחי בנשים יפניות.

הקשר בין צריכת סיבים בתזונה היה ליניארי, כך שאפילו עליה קטנה בצריכה עשויה להשפיע על הסיכון ארוך הטווח לאירועים מוחיים.

החוקרים לא מצאו קשר בין סיבים מסיסים ובין הסיכון לאירועים מוחיים ולא היו ברשותם מספיק נתונים בנוגע לסיבים לא-מסיסים בכדי להסיק מסקנות חד-משמעיות.

Stroke. Published online March 28, 2013

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

מקור: Headache: The Journal of Head and Face Pain
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|11/06/2026

המחקר בדק חולים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי (IIH) – מצב שבו הלחץ סביב המוח עולה ללא סיבה ברורה, וגורם לכאבי ראש עזים וסיכון לאובדן ראייה

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|07/06/2026

מטרת המחקר הייתה להשוות ישירות בין שתי התרופות כשהן ניתנות בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות למטופלים עם חסימת כלי דם גדולים או עם רקמה מוחית בת־הצלה

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|02/06/2026

החוקרים ביצעו מטה־אנליזה רחבת היקף (IRIS) שאיחדה נתונים של מאות משתתפים מניסויים קליניים אקראיים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן