בתביעות פיצויי רשלנות רפואית, אלו הנוגעות לטעויות באבחון הן השכיחות יותר, וגם היקרות ביותר (BMJ Quality & Safety)


אתמול פרסמנו כתבה אודות מאמר שבחן את שכיחותן של שגיאות חמורות בעת ניתוח. ומה לגבי טעויות הקשורות לאבחון?  נראה כי דווקא אלה הן השכיחות והחמורות ביותר, ובדרך כלל גם היקרות ביותר בתביעות פיצויי רשלנות רפואית, כך לפי ממצאי מחקר חדש שפורסם השבוע ב- BMJ Quality & Safety.

החוקרים ניסו לאפיין את השכיחות, ההשלכות על בריאות המטופל ואלו הכלכליות של שגיאות אבחוניות בארצות הברית, וזאת באמצעות ניתוח תוצאות של תיקי רשלנות רפואית שהסתיימו בתשלום. המידע נאסף ונותח מתוך מאגר המידע הלאומי לרופאים בארצות הברית שכלל נתונים על השנים 1986-2010. החוקרים אפיינו ותיארו את סוג השגיאה, חומרת ההשלכות הרפואיות והתשלום. אלו השוו לתביעות רשלנות רפואית מסיבות אחרות.

מתוך למעלה מ-350 אלף תביעות שנסתיימו בפסיקת/הסכם פיצויי כספי,  יותר מ-100 אלף היו קשורות לטעויות אבחון (כ-28% ), בעוד שמסך התשלום הכללי התביעות הקשורות לאבחון שגוי היוו כ-35%.  התוצאות השכיחות ביותר של אבחון שגוי היו מוות, ופגיעות קבועות חמורות, קשות וקלות. אבחון שגוי הביא ליותר מקרי תמותה מאשר בתביעות מסיבות אחרות (כ-40% לעומת כ-23%, בהתאמה). תביעות בנוגע לטעויות אבחון היו שכיחות יותר מפי שניים באשפוז יום מאשר באשפוז מתמשך, אך טעויות אבחון במאושפזים היו בדרך כלל קטלניות יותר. הסכום הכללי של התביעות הקשורות לאבחון במהלך 25 שנים, שהותאם לערך הדולר של 2011, עמד על כמעט 39 מיליארד דולר, כשהערך הממוצע שנפסק לתביעה היה 387,000 $ . התשלום לנזק קבוע , גרימת מחלה קשה , שיתוק ב-4 גפיים, נזק מוחי, צורך בטיפול לכל החיים היה בממוצע כ-808,000 $ .


החוקרים מסכמים כי מבין כלל תביעות הרשלנות הרפואית, אלו הקשורות לאבחון שגוי היו השכיחות ביותר, המסוכנות ביותר ובדרך כלל גם היקרות ביותר. לדבריהם, הם מצאו מספר דומה של שגיאות קטלניות ולא קטלניות; לדעתם, בטיחות באבחון צריכה להוות נושא משמעותי במדינויות הבריאות.


הערת המערכת: בהקשר זה נמליץ לכם בחום להצטרף לקורס האינטרנטי לניהול סיכונים ברפואה.  הקליקו כאן


לתקציר המחקר


BMJ Qual Saf doi:10.1136/bmjqs-2012-001550

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה