האם לשינה לא מספקת קשר למחלות כרוניות, השמנה ומצוקה נפשית? (BMC Public Health)

אף שעדויות שונות תומכות בקשר בין הפרעות בשינה לבין מחלות כרוניות, מעטים המחקרים שבחנו את הקשר בין שינה לא מספקת, מצוקה נפשית תכופה (באנגלית, frequent mental distress , או FMD, כשהכוונה היא למצוקה במשך למעלה מ-14 ימים בתקופה של החודש האחרון), השמנה ומחלות כרוניות (כמו סוכרת, מחלת לב כלילית, שבץ, יתר לחץ דם, אסתמה וארתריטיס).  במחקר חדש נמצא כי לשינה לא מספקת קשר לכל אחת מהמחלות הכרוניות שנבחנו.

כדי לבחון קשר זה, החוקרים אספו מידע מלמעלה מ-375 אלף אמריקאים בני 18 או יותר שלקחו חלק במערכת המעקב להערכת גורמי סיכון בשנת 2009 כדי לנסות ולהעריך את הקשר שבין שינה לא מספקת לבין מחלות כרוניות. הקשר נבחן באמצעות מודל רב משתנים שעבר תקנון לגיל, מין, מוצא אתני, חינוך וגורמים מתווכים אפשריים להפרעה נפשית או להשמנה. נמצא כי השכיחות של שינה לא מספקת ב-30 הימים האחרונים במשתתפים עמדה על כ-10% עבור 30 הימים, 17% עבור 14-29 ימים, 42% עבור 1-13 ימים ועל כ-30% עבור אף לא יום אחד. הקשר החיובי בין שינה לא מספקת ובין סיכון מוגבר לאחת משש המחלות הכרוניות שנבחנו היה מובהק לאחר התאמה למשתנים השונים והועם רק במקצת אך לא הוסבר במלואו על ידי נוכחות FMD. הקשר בין שינה לא מספקת לבין סוכרת ויתר לחץ דם גם הם נחלשו במעט אך לא הוסברו באופן מלא על ידי השמנה.

החוקרים מעריכים כי יש לשלב בבדיקות רפואיות שגרתיות הערכה של איכות ומשך השינה כמו גם עידוד של שינה אופטימלית ובריאה. לדעתם, במחקרים עתידיים הבוחנים טיפולים אפשריים להשמנה, מצוקה נפשית ומחלות כרוניות נוספות כדאי להעריך את ההשפעה שיש לטיפולים הנבדקים גם על איכות ובריאות השינה.

לתקציר המחקר

BMC Public Health. 2013;13, 84

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה