בניגוד למחקרים קודמים, שתיית מעל ארבע כוסות קפה ביום מלווה בעליה בשיעורי התמותה (Mayo Clin Proc)

שתיית למעלה מארבע כוסות קפה ביום מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, המתפרסם בכתב העת Mayo Clinic Proceedings. החוקרים מדווחים כי צריכה מאסיבית של קפה (למעלה מ-28 כוסות קפה בשבוע) מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה בגברים.

בגברים ובנשים בגילאי 55 שנים, או פחות, הקשר בין צריכת קפה רבה ובין תמותה מכל-סיבה הוא בולט יותר.

החוקרים כותבים רבים חוששים כי שתיית קפה עשויה להיות לא-בריאה, בעיקר בשל הקפאין. מתן מנת קפאין מאסיבית באופן אקוטי מביאה לעליה בדופק ובלחץ הדם, עם רעילות אפשרית. לכן, לפני שנים רבות, היו כאלה שסברו כי קפה עשוי לגרום לנזק אפשרי.

מחקרים קודמים רמזו לקשר אפשרי בין צריכת קפה רבה ובין תמותה מכל-סיבה ומחלת לב כלילית, אך חלק גדול מהמחקרים הישנים מועדים להטיות, מאחר שאלו ששתו קפה בכמות רבה נהגו גם לעשן, שני הרגלים שהלכו יד ביד. לאחר תקנון לעישון, לא נמצאו עדויות לרעילות של קפה, ומרבית המחקרים שפורסמו מאוחר יותר לא מצאו רמזים לנזק אפשרי עקב צריכת קפה.

למעשה, ישנן יתרונות אפשריים לקפה, אם כי הנתונים אינם משמעותיים מאוד. כפי שפורסם בעבר, יש מחקרים שמצאו כי קפה עשוי לספק הגנה מפני אי-ספיקת לב, סוכרת, אירועים מוחיים וסיבוכים אחרים.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר Aerobics Center Longitudinal Study, כאשר הניתוח הרטרוספקטיבי כלל כ-43,000 משתתפים שהיו במעקב למשך חציון של 17 שנים, במהלכם תועדו 2,512 מקרי תמותה. מבין מקרי תמותה אלו, 32% נבעו ממחלות לב וכלי דם.

למרות מגבלות המחקר, החוקרים טוענים כי הנתונים מצביעים בבירור על נזק משמעותי עם צריכת עד כ-28 כוסות קפה בשבוע, שהיא כמות מכובדת בהחלט. הם מדגישים כי כוס קפה הינה 8 אונקיות, ולא הכוסות הגדולות של 20 אונקיות, הנמכרות באופן טיפוסי בחנויות סטארבקס ורשתות אחרות.

מניתוח רב-משתנים עולה כי בגברים שצרכו למעלה מ-28 כוסות קפה בשבוע נרשמה עליה משמעותית של 21% בסיכון לתמותה מכל-סיבה. בנשים, הסיכון לא היה מובהק סטטיסטית. בגברים מתחת לגיל 55 שנים, שתיית למעלה מ-28 כוסות בשבוע לוותה בעליה של 56% בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה. בנשים צעירות יותר, צריכת קפה בהיקף דומה לוותה בעליה של 113% בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה.

בסיכומו של דבר, לא זוהה קשר בין צריכת קפה ובין תמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

החוקרים לא הצליחו למצוא הסבר הגיוני לעליה בשיעורי התמותה, שאינה על-רקע מחלות לב וכלי דם והמנגנון בבסיס הקשר הנ”ל אינו-מובן.

Mayo Clin Proc 2013

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

רק השבוע דיווחנו על מחקר שמסקנותיו היו הפוכות בתכלית … שם דווקא שתיית 4 כוסות קפה ומעלה ביום נמצאה קשורה לירידה בתמותה מכל סיבה… אם אפשר להסיק משהו מהמחקרים הללו זה אולי שלא צריך להגזים לאף כיוון ונראה שלהישאר סביב 4 כוסות ביום יכולה להיות המלצה סבירה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה