הנחיות חדשות מטעם USPSTF – ייעוץ מונע עישון בצעירים (Ann Intern Med)

מעדויות חדשות עולה כי התערבות פשוטה מצד רופאי משפחה עשויה לסייע במניעת עישון בקרב ילדים ומתבגרים, כך לפי ההנחיות המעודכנות מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force), שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Annals of Internal Medicine ובמהדורת ספטמבר של כתב העת Pediatrics.

לדברי המומחים, ישנה חשיבות ציבורית רבה למניעת עישון בצעירים, הדורשת התערבות מותאמת אישית. רופאים פנימאים המטפלים במתבגרים ומבוגרים מצויים בעמדה ייחודית להדרכה וייעוץ לילדים ולהוריהם.

בארצות הברית, עישון סיגריות הינו הגורם המוביל לתמותה הניתנת למניעה, עם כ-443,000 מקרי תמותה בכל שנה. ילדים מועדים במיוחד להתנסות והתחלת עישון. כל יום, למעלה מ-3,800 ילדים בגילאי 12-17 שנים מעשנים את הסיגריה הראשונה שלהם, וכ-1,000 צעירים מתחת לגיל 18 שנים מתחילים לעשן כל יום. התחלת עישון מוקדמת עשויה לפגוע בהתפתחות הריאות ולהביא להידרדרות מוקדמת של התפקוד הריאתי, הפרעות נשימה ותסמיני אסתמה, ובסופו של דבר עשויים להוביל לתמותה.

שניים מהגורמים המנבאים המשמעותיים ביותר להתחלת עישון בילדים ומתבגרים כוללים עישון של ההורים ותלות של ההורים בניקוטין; גורמי סיכון אחרים כוללים רמת ניטור ירודה של ההורים, גישה קלה לסיגריות, התפיסה כי חבריהם מעשנים וחשיפה לפרסומות המעודדות עישון.

בעוד שהעדויות שנסקרו בשנת 2003 לא היו מספקות בכדי להמליץ בעד או נגד התערבויות מצד הרופא המטפל למניעת עישון צעירים, הממצאים החדשים מספקים בכדי לתמוך בהתערבות זו.

סקירה סיסטמית מטעם ה-USPSTF מאפשרת כעת לקבוע כי רופאים ראשוניים עשויים להביא להבדל ולסייע לצעירים לבחור שלא לעשן סיגריות; באופן זה הם עשויים לשפר את המצב הבריאותי שלהם ולהאריך את תוחלת החיים של מטופליהם. מחקרים להערכת התערבויות שנועדו למנוע התחלה ו/או הפסקת עישון סיגריות מצאו כי לאחר 6-36 חודשי מעקב, התחלת עישון הייתה פחות סבירה בהיקף של 19% באלו שקיבלו ייעוץ הולם מהרופא המטפל, עם התערבויות לשינוי התנהגותי, בהשוואה לאלו שלא קיבלו כל התערבות. ההתערבויות היו מכוונות לילדים ו/או להורים.

צוות המשימה קבע לאור זאת כי ישנה המלצה לייעוץ התנהגותי כנגד עישון, הניתן פנים מול פנים, באמצעות הטלפון ו/או באמצעות חומרי קריאה, אפליקציות למחשב וסרטוני וידאו.

העדויות אינן מספקות להערכת הנזקים של התערבויות לשינוי התנהגותי, אך המומחים מאמינים כי הנזקים האפשריים קטנים עד לא קיימים. צוות המשימה קובע לאור זאת בוודאות מסוימת כי התועלת הכוללת של התערבויות היא לכל הפחות מתונה.

Ann Intern Med. Published online August 26, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה