הערכה כמותית של זרימת הדם לשריר הלב באמצעות בדיקת PET לאבחנת מחלת עורקים כלילית (מתוך כנס ASNC)

ממחקר חדש שפורסם במהלך כנס ה-American Society of Nuclear Cardiology עולה כי בדיקה כמותית להערכת זרימת הדם לשריר הלב על-בסיס בדיקת PET זיהתה בשכיחות גבוהה יותר מחלה של מספר עורקים כליליים, שלא זוהו באמצעות בדיקת PET סטנדרטית.

החוקרים מסבירים כי בדיקה איכותית להערכת זילוח הדם לשריר הלב מספקת תת-הערכה של היקף המחלה, בהשוואה לאנגיוגרפיה, כאשר ב-45% מהמקרים בהם קיימת מחלה של מספר עורקים כליליים נקבע כי מדובר במחלה של כלי יחיד או שאין כל עדות למחלה כלילית. הבדיקה הכמותית החדשה מביאה לשיפור משמעותי בסיווג מחדש של החולים ובניבוי התוצאות.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 202 חולים שעברו בדיקת Rubidium-82 PET/CT במנוחה ובמאמץ עם Regadenoson, בין דצמבר 2010 ועד אוגוסט 2013.

כל החולים עברו אנגיוגרפיה כלילית להשוואה בתוך שישה חודשים מהסריקות, אך ללא ניתוח מעקפים קודם של העורקים הכליליים או השתלת תומכן. כמו כן, החוקרים לא כללו במחקר חולים עם היצרות חמורה של מסתם הוותין, מחלה דלקתית של שריר הלב או מושתלים.

בדיקות האנגיוגרפיה הצביעו על מחלה רב-כלית ב-54% מהמשתתפים במחקר. בהשוואה לאנגיוגרפיה, בדיקה איכותית להערכת זילוח הדם לשריר הלב על-בסיס בדיקת PET סיפקה תת-הערכה של היקף המחלה הכלילית ב-27% מהחולים והערכת יתר ב-21% מהחולים. באשר למחלה רב-כלית, ההדמיה הויזואלית של הזילוח לשריר הלב סיפקה תת-הערכה של המחלה ב-45% מהמקרים.

עם זאת, הערכה כמותית של זרימת הדם לשריר הלב עקבה בצמוד לחומרת המחלה באנגיוגרפיה, עם זרימה גדולה יותר משמעותית בעורק תקין לעומת מחלה חד-כלית, בהשוואה מחלה בעורק אחד לעומת שני עורקים ובהשוואת שני עורקים חולים לעומת מחלה בשלושה עורקים.

החוקרים בחנו גם סף של 1.6 מ”ל לדקה לגרם כתוצא חריג של זרימת הדם לשריר הלב בחולים במדגם עם בדיקות אנגיוגרפיה תקינות. כאשר עשו זאת, זרימת הדם סיווגה נכונה מחדש 81% מהחולים (34 מבין 42 חולים) בהם בדיקה איכותית הצביעה על מחלה חד-כלית, אך אנגיוגרפיה אישרה מחלה רב-כלית.  טכניקת המחקר סיווגה מחדש באופן שגוי 38% מהמשתתפים (18 מבין 37) כחריגים במקרים בהם גישות אחרות הדגימו מחלה חד-כלית או לא זיהו כל מחלה בעורקים הכליליים.

יכולת הניבוי השתפרה כאשר החוקרים הוסיפו את זרימת הדם לשריר הלב לבדיקות הדמיה להערכת הזילוח לשריר הלב במודל רב-משתנים לזיהוי מחלה רב-כלית.

מתוך כנס ASNC

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה